Foto: Michal Jarmoluk

Dop

Här kan du läsa mer om dopet, fylla i dopblanketen eller bara inspireras till den stora dagen .

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Det är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang – den som döps blir en del av den världsvida kyrkan. Både barn, tonåringar och vuxna kan döpas. Dopet är en gåva för alla – liten som stor.

Dopgudstjänsten är en glädjens och livets fest. Den som döps lyfts fram inför Gud som ger oss livet och som vill dela vår glädje över det. Gud vill vara oss nära livet igenom, befria oss från allt som förlamar och på så sätt förnya våra livsmöjligheter.

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan, men särskilda bestämmelser gäller för den som inte är svensk medborgare eller bosatt utanför Sveriges gränser.

Dop är något vi erbjuder i både Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim. Om ni önskar döpas på annan ort än Oslo kan ni fylla i formuläret och förtydliga detta.

Dop erbjuds lördagar kl. 14.00 och söndagar under högmässan kl. 11.00.
Upp till tre barn kan döpas vid samma tillfälle.
(Margaretakyrkans fasad är under renovering fram till och med oktober 2024 vilket kan begränsa parkeringsmöjligheten.)

Vad betyder dopet?

Dopet rymmer en stor hemlighet. Ett löfte från Gud att vara med oss på ett nära och personligt sätt i hela vårt liv.

Välkommen till världen

Varje litet barn som föds är ett av livets vidunderliga mirakel. Svenska kyrkan i Norge vill vara med och hälsa detta lilla liv välkommen till världen med en gåva.

Inför dopet

Jag vill att mitt barn ska döpas i Svenska kyrkan, hur gör jag?

dopängel och blomma

Dopängeln

En gåva från Svenska kyrkan i Norge.

dopängel och blomma

Medlemskap och dop

Här kan du information om medlemskap och dopet.

Inspiration till dopet

Här kan du hitta förslag till psalmer, dikter men också annat spännande inför dopet.

Vill du boka dop i Svenska kyrkan i Norge kan du göra det genom att fylla i formuläret nedan så tar vi kontakt

Svenska kyrkan i Norge hanterar dina personuppgifter i enighet med dataskyddsförordningen GDPR. Beroende på syfte administrerar vi uppgifterna utifrån rådande informationssäkerhetsåtgärder. Du kan läsa mer på https://www.svenskakyrkan.se/norge/sakerhet-runt-personupplysningar

Babycafé

Välkommen till mötesplatsen för bebisar, småbarn och vuxna. Vi träffas för att leka, sjunga, umgås, dela erfarenheter och lära känna varandra.

Familjelördag

Några lördagar varje månad är det Familjelördag i Margaretakyrkan, ett tillfälle för hela familjen att möta andra.