Kyrkan Play: Video när du vill

I Kyrkan Play samlar vi gudstjänster, musik och annat videomaterial. Titta så ofta du vill och dela gärna innehållet med andra.

Play: Sommarhälsning från Spelgruppen

Spelgruppen i Norrfors är en av alla de körer och orkestrar som haft svårt att öva under pandemin. Men nu har de tillsammans gjort en inspelning av sommardoftande "Nu grönskar det". Musiken ackompanjeras av vackra sommarbilder från Norrfors.

Play: Rock i kyrkan

Församlingens kantorer ser städade ut, men i bland drömmer de om nitar, spandex och pudelfrisyrer! I den här videon från Nordmalings kyrka släpper de loss sina hårdrocksfantasier och har du någon gång undrat över vad en Grönlunds-orgel duger till spolar du snabbt fram till 4:20.

Play: Gökotta från Catharinakapellet

På Kristi himmelsfärdsdag klockan 8.00 är du välkommen att starta dagen med en otraditionell gökotta från Catharinakapellet. Det blir en Gyllne morgon tillsammans med Larsa Rännar och Jonny Staffansson.

En stor majbrasa och en kyrka i bakgrunden.

Play: Glad Valborg!

Den är lite seg i år våren. Men nu knuffar vi in den på scenen oavsett om den gillar det eller inte men hjälp av lite digital manskör. En riktigt fin Valborg önskar Nordmalings församling!

Närbild på en törnekrans som hänger på ett krucifix.

Play: Passionsandakt, onsdag 31 mars 2021

I den tredje och sista av stilla veckans passionsandakter läser kyrkvärden Ronny Petersson Markusevangeliets 15 kapitel. Vi får nu följa när Jesus döms, korsfästs, samtalar med rövarna och till sist ger upp andan. Kyrkoherde Larsa Rännar sjunger psalm 442, Han gick den svåra vägen.

Play: Påskdagsgudstjänst från Rundviks kyrka

Kristus är uppstånden! Ingen pandemi ändrar på det och du får vara med och fira där du befinner dig. Påskdagsgudstjänsten är inspelad i Rundviks kyrka och leds av kyrkoherde Larsa Rännar.

Oljemålning på duk med motiv från Jesu passionshistoria.

Play: Passionsandakt, tisdag 30 mars 2021

I den andra av stilla veckans tre passionsandakter får vi, tillsammans med kyrkvärden Ronny Petersson och kyrkoherde Larsa Rännar, genom Markusevangeliet följa när Jesus förhörs av översteprästen och Petrus förnekar honom.

Play: Passionsandakt, måndag 29 mars 2021

Följ med i påskens drama i den första av stilla veckans tre passionsandakter tillsammans med kyrkvärden Ronny Petersson och kyrkoherde Larsa Rännar.

Digital gudstjänst, bibelstudium och Zoombön på Världsböndagen

Fredag 5 mars är det ekumeniska världsböndagen. Som så mycket annat blir dagen i år digital och den innehåller både en inspelad gudstjänst från Rundviks kyrka, webbsänt bibelstudium och bön via mötestjänsten Zoom klockan 19 på kvällen.

Play: Bertil Präst berättar om den första julen - del 4

Vad hände egentligen den första julen och hur går det för Josef och Maria – får de något barn?

Play: Digital 4:e adventsgudstjänst

Välkommen att fira en digital 4:e advent här på webben. Gudstjänsten som denna söndag sänds från Rosornas kyrka i Hörnefors är ett samarbete mellan församlingarna i Nordmaling, Hörnefors, Sävar och Bygdeå. Du kan se gudstjänsten här från och med klockan 10.00 söndag 20 december.

Play: En hälsning inför fjärde advent

När Lena Fagéus, kontraktsprost i södra Västerbotten, tänder det fjärde adventsljuset tänker hon särskilt på familjen. På dig som har en komplicerad relation till din familj och på dig som längtar efter en familj som inte kan träffas. Och så tänker hon högt kring ”den heliga familjen” och Guds blick.

Play: Musikjulkort med Bachtema

Den musikaliska spännvidden på julkorten från Nordmalings församling är stor och i årets sista får du njuta av drygt 300 år gammal adventsmusik på orgel. Daniel Lundström framför ”Herr Christ, der einge Gottes-Sohn”, ett preludium till den adventskoral som J.S. Bach gav ut år 1714.

Play: Bertil Präst berättar om den första julen - del 3

Nordmalings mjukaste präst heter Bertil, kanske har du redan träffat honom på någon gudstjänst för stora och små? I fyra korta filmer får du följa med honom till den första julen. Denna gång får han syn på tre spännande farbröder på kameler i sin kikare.