Digital gudstjänst, bibelstudium och Zoombön på Världsböndagen

Nyhet Publicerad Ändrad

Fredag 5 mars är det ekumeniska världsböndagen. Som så mycket annat blir dagen i år digital och den innehåller både en inspelad gudstjänst från Rundviks kyrka, webbsänt bibelstudium och bön via mötestjänsten Zoom klockan 19 på kvällen.

Världsböndagen har en mer än hundraårig lång tradition. Kvinnor från olika trossamfund och länder inbjuder oss att vara med be för fred, rättvisa och kvinnors situation. I år är det kvinnor från den lilla ö-republiken Vanuatu som förberett gudstjänsten som firas runt om i hela världen – även i Nordmaling.

10.00 Ekumenisk gudstjänst från Rundviks kyrka

Gudstjänsten är inspelad och du kan se den här när det passar dig under dagen från och med klockan 10.00. Medverkar gör Elisabet Jonsson, Carin Nygren, Malin Sehler och Hanna Sjöstedt från Svenska kyrkan, Gun Molander Lindahl från Salemförsamlingen, Emelie Birgersson  från Pingstkyrkan och Anna-Karin Lundberg från EFS.

12.00 Webbsänt bibelstudium

En djupdykning i tematexten Matteusevangeliet 7:24–27 av Elisabet Jonsson. Bibelstudiet är förinspelat och du kan se det när det passar dig, här eller på Nordmalings kristna råds Youtubekanal.

19.00–19.30 Ekumenisk bön via Zoom

Välkommen att vara med på en enkel digital bönesamling via mötestjänsten Zoom. Du ansluter genom att klicka på länken nedan. Det går bra att vara med från en dator, mobil eller surfplatta. Tänk på att ansluta några minuter innan samlingens start.

Mer om Världsböndagen och Vanuatu

Temat för årets Världsböndag, bygg på en stadig grund, utgår från Matteusevangeliet 7:24–27 och har tagits fram av kvinnor från önationen Vanuatu i Melanesien i sydvästra Stilla havet. Mer om Vanuatu och kvinnornas situation i landet kan du höra och se om i bildspelet nedan. Berättare är Lovisa Forsberg.