En ung kille klipper gräset runt gravstenarna med en trimmer på en kyrkogård.
Foto: Johannes Frandsen

Gravskötsel - service och tjänster

En kyrkogård är en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke för många. Det är därför viktigt att platsen är välskött. Vill man inte själv ta hand om skötseln kan man teckna skötselavtal.

Ansvaret för skötseln på kyrkogården delas mellan församlingen och gravrättsinnehavarna. Som gravrättsinnehavare ansvarar du för din grav medan förvaltningen sköter kyrkogårdarnas allmänna ytor.

Den som vill kan köpa skötsel av graven, plantering och utsmyckning. I Nordmalings församling erbjuds tre nivåer av gravskötselavtal. För att se vad som ingår i respektive avtal se beställningssidan. Avtalen tecknas för ett år i taget med automatisk förnyelse. Vanligen betalas avgiften i förskott under våren.

På gravar utan avtal klipps eller trimmas inte gräset, det måste den som är gravrättsägare själv göra. Om en grav under en längre tid lämnas ovårdad kan gravrätten komma att återtas.

Beställ gravskötsel här

Här kan du beställa skötselavtal för gravar, till exempel gräsklippning och skötsel av rabattyta samt plantering av sommarblommor.

Beställ övriga kyrkogårdstjänster här

Utöver gravskötselaavtal erbjuder Nordmalings församling också andra tjänster kopplade till vård av gravar, till exempel ljuständning, morsdagsbukett, plantering av höstljung och gravstensvård. Läs mer och beställ här.

Nordmalings Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Nordmalings församling
Kungsvägen 46,
914 32 Nordmaling

0930 - 392 20

nordmaling.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider kyrkogårdsärenden

Måndag–torsdag: 8.00-11.00

Telefontider övriga ärenden

Måndagar: 09.00–12.00
Onsdagar: 13.00–15.00
Torsdagar: 09.00–12.00

Besökstider

Måndagar: 09.00–12.00
Onsdagar: 13.00–15.00
Torsdagar: 09.00–12.00

Öppettider helgdagar 2024

Följande datum har expeditionen helt stängt:
Skärtorsdag (28/3)
Annandag påsk (1/4)
1 maj
Kristi himmelsfärds dag (9/5)

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.