Kyrkogården

På Nora kyrkogård finns ca 1 100 gravar samt en minneslund och en askgravlund. Att hålla kyrkogården vacker och välvårdad är ett delat ansvar. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för att alla allmänna områden på kyrkogården sköts. Gravrättsinnehavaren ansvarar för att just deras grav hålls i ett vårdat skick.

Kistgrav och urngrav

För de anhöriga innebär en kistgrav eller urngrav en plats dit man kan gå för att sörja och söka tröst och ro, men också en plats att vårda.

Minneslund

Minneslunden är en plats där du som anhörig kan minnas nära och kära. Det är också en plats för dig som bara vill sitta ner en stund i stillhet.

Askgravlund

Askgravlunden är ett icke-anonymt alternativ till minneslunden. Vid valet av askgravlund får anhöriga en plats att besöka, men utan att förbinda sig till den skötsel som följer med en traditionell grav.

Gravskötsel

Du som gravrättsinnehavare kan välja att sköta graven själv eller att beställa skötsel av oss. Vi erbjuder två varianter för sommarblommor.