Foto: Emma Sten

Vigsel

"Inför Gud och i denna församlings närvaro..."

Foto: Jane Vikberg

Vigselakten är både en juridisk akt och en symbolhandling, där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Med äktenskapet vill vi fästa vår gemenskap i något som är mer hållbart och pålitligt än våra flyktiga känslor.

Bröllop är ofta en fest och ett minne för livet, inte bara för dem som gifter sig, utan också för släkt och vänner. Ofta planeras det långt i förväg, men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst. Förutom brudparet behövs egentligen bara prästen och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Vigsel i kyrkan
Vigseln sker oftast i kyrkan. Själva kyrkorummet förstärker stämningen av högtid och allvar. I Njurunda har vi tre kyrkor med väldigt olika karaktär. Den stora pampiga Njurunda kyrka, den lilla intima Svartviks kyrka och den gamla träkyrkan i Galtström. Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med präst och musiker kan man göra vigseln personlig med olika symbolhandlingar, dikter och sånger.

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften "inför Gud och i denna församlings närvaro", bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten.

Kyrklig välsignelse
De som gift sig borgerligt kan be om en kyrklig välsignelse över sitt äktenskap/partnerskap. Även vid årsdagar av vigseln, t ex silver- och guldbröllop, finns det möjlighet att förnya sina vigsellöften med en enkel ceremoni.

Samtal
Inför vigseln/välsignelsen har brudparet samtal med prästen. En del par bär med sig svåra erfarenheter av söndring och kanske är det inte det första äktenskapet. Allt det kan man ta upp i samtal med prästen inför det nya förbundet. Vi ordnar också en vigselträff i slutet av april eller början på maj varje år, där präst och musiker berättar om vigseln och ger prov på bröllopsmusik och psalmer.

Hur gör man?
Ring till Pastorsexpeditionen, tel 060-66 32 30 och boka tid och kyrka.

Man måste ansöka om hindersprövning hos Skatteverket, innan man gifter sig. Hindersprövningen gäller i fyra månader.
Här hittar ni information om samt blanketter för hindersprövning.

Prästen tar kontakt några veckor innan vigseln för att bestämma en tid för samtal. Vill ni ha kontakt tidigare, hör då av er själva till prästen.

Det går också bra att kontakta kyrkomusikerna om ni vill ha hjälp med musikval.

Den som vill gifta sig i en annan församlings kyrka kontaktar den församlingen. Det gäller även dem som vill gifta sig utomlands.

Kontakta pastorsexpeditionen

Pastorsexpeditionen