Välkommen Marie!

Ny präst i Nederluleå församling

Marie - ny präst i Nederluleå församling

Marie Edfast heter församlingens nya präst i Porsökyrkan.

Hur är läget?

– Tack bra! Jag har fått ett så fint mottagande och är som vanligt lagom förvirrad så här första dagarna på ett nytt jobb. Just nu planerar jag som bäst läger i Hemavan med övriga ledare för Fjällkonfirmanderna.

Berätta lite om dig själv.

– Jag kommer från Malmberget, ett samhälle som snart inte finns kvar. För drygt två år sedan flyttade jag för fjärde gången i mitt liv till Luleå, så nu tänker jag stanna här!
Jag har varit präst i 30 år, har vikarierat i Nederluleå församling för inte så länge sedan och kommer närmast från ett vikariat i Luleå domkyrkoförsamling.
Jag tycker mycket om att cykla och gläds över alla fina cykelvägar i vår kommun!

Vad är det bästa med att vara präst, och det svåraste?

– Det bästa är alla möten med människor, att få finnas med när det verkligen gäller och att få berätta om Jesus. Det svåraste för mig är att jag har så svårt att komma ihåg namnen på alla jag möter.

Vilka utmaningar står Svenska kyrkan inför?

–Jag tänker att Svenska kyrkan står inför samma utmaning som alla kristna stått inför under alla tider: Att berätta om det fantastiska i det tidlösa evangeliet i en tid som ständigt förändras. Hur kan vi vara relevanta för människor i vår närmaste miljö?

Vad ser du mest fram emot i höst?

– Att få börja arbeta på Porsön och möta den mångfald av människor som bor och vistas där! Jag längtar efter att få mötas under säkra former till gudstjänst och samtal. Och så hoppas jag att många med mig ska hitta ut i naturen någon dag med fina höstfärger!