Grönadals missionshus

Årsmöte 18/3 2023 kl. 18.00

Insamling från missionsauktion 25 november 2023

65 000 kr samlades in till de behövande i den årliga missionsauktionen i Grönadals missionshus. Ett stort tack till alla!

Församlingen bedriver även regelbunden verksamhet i Grönadals Missionshus.

Syföreningen

Syförening i Grönadals Missionshus

Syföreningen träffas på måndagar ojämna veckor våren 2023.

Första träffen i höst är den 15/1 kl. 18.00. Träffarna äger rum kl. 18.00 i Missionshuset.

Varmt välkommen att kontakta Ingrid Holgersson på: 0734-442782

Nya och gamla medlemmar är välkomna!

Grönadals missionshus

Lantbrukare Victor Karlsson, lät på sin hustrus initiativ, bygga ett missionshus på sina ägor i Grönadal. Det invigdes den 23 november, år 1930 och på dagen 50 år senare, den 23 november, år 1980, kunde missionshuset återinvigas efter en omfattande renovering, gjord av folket i bygden. Då hade även Victor Karlssons två söner, Harry Carleholm och Sture Karlsson, samt hans dotterdotter Ingrid Holgersson, överlåtit ägandet och ansvaret till bygdens folk, i en nybildad missionsförening. Samtidigt blev missionshuset en del av Nättraby församling och Svenska kyrkan. I Grönadals missionshus har det regelbundet hållits gudstjänster och söndagsskola. Missionsförsäljningen är också en tradition som lever kvar. Numera håller syföreningen sina möten här. Bland nya evenemang märks en årlig återkommande skördefest och en julmorgon.

Missionsföreningen vill verka för evangeliespridning, mission i hem- och utland, samt hembygdens kultur.