Ungdomar sitter och pratar med varandra och ser glada ut.
Lyssna

Skolan och förskolan möter kyrkan – programmet för 2025-2026

Hej alla lärare och pedagoger! Här kommer information om vad vi som kyrka erbjuder er. 

Program för skola och kyrka 25/26

Vad gör de som arbetar i kyrkan?

Det är nog många som tror att man bara arbetar på söndagar när man arbetar i kyrkan men så är det faktiskt inte. Vi som arbetar i Barn & Familjeteamet vill gärna träffa alla barn i vår församling under ett läsår, därför har vi arbetat fram olika verksamheter som ska passa olika årskurser. I våra verksamheter kommer barn och elever få chansen att lära sig nya saker, fördjupa sina kunskaper och vidga sitt perspektiv. Titta igenom vårt generösa program. Ni vet väl att allt är kostnadsfritt.

Folder för skolverksamheten 

I höst kommer ni att få en folder med en översikt på det vi erbjuder er under läsåret. Ni ser vilka åldrar de olika verksamheterna riktar sig till. Ni kommer även få en inbjudan per mejl inför varje aktivitet med tider och information om hur man anmäler sig, så håll utkik.

Vi vill ha mer!

Är det något ni saknar och som ni tror att vi kan hjälpa er med? Hör då gärna av er, så skräddarsyr vi ett besök till er. I klassrummet och på förskolan kan det komma upp frågor om sorg, etik, moral, kärlek och relationer. Varje år får vi förfrågningar från olika klasser/grupper där vi gärna hjälper till. Vi diskuterar gärna idéer och förslag till samarbeten. Självklart står vi också till förfogande för stödsamtal och medverkan vid akuta kriser, såsom dödsfall och olyckor.

Välkomna att höra av er!

Vänliga hälsningar, Barn & Familjeteamet Höllvikens församling

Alexandra Frid Giertz

Alexandra Frid Giertz

Musikpedagog, Höllvikens församling

Victoria Björck Karlsson

Victoria Björck Karlsson

Präst, Höllvikens församling

Erica Wittgren

Erica Wittgren

Församlingspedadog, Höllvikens församling

Erik Kirsten

Erik Kirsten

Kyrkomusiker, Näsets pastorat

Mer om Erik Kirsten

Kyrkomusiker

Spontana förfrågningar

Ska ni prata om kristendomen i er klass? Funderar ni på hur de olika religionerna är besläktade med varandra? Frågar barnen er om sorg? Vad som händer efter att man har dött? Kanske arbetar ni med er lokalhistoria, arkitektur, etik och moral eller musik? Vi som arbetar i kyrkan har erfarenheter och kunskap inom massor av olika ämnen och möter gärna skolan i dessa sammanhang. Ibland är vi ute i skolklasser för att prata och göra övningar, ibland kommer skolklasser till oss för visningar och samtal. Tveka inte att kontakta oss, så hoppas vi kunna sy ihop något som kan passa just era barns åldersgrupp och era frågeställningar. Varmt välkomna att höra av er!

After school

Tisdagar, onsdagar och torsdagar 14:00-16:00 är elever i låg- och mellanstadiet välkomna till kyrkans hus för after school. Här kan man hänga, spela pingis, dricka varm choklad och få läxhjälp av Felix som är utbildad lärare. Vi har fina lokaler som är anpassade för barn och ungdomar. På fredag i jämna veckor bjuder vi även på popcorn. Välkomna!

Föreläsningen: Kropp, känslor och relationer

En föreläsning med Sofie Olovsson och Johanna Ivarsson

Näsets pastorat bjuder in all skolpersonal inom pastoratets gränser till en föreläsning den 9 september kl 15:30. På kvällen 18:30 bjuds vårdnadshavare till en liknande föreläsning anpassad för dem.

Barn har rätt till hälsa, utveckling och kunskap. Förskola, fritidshem och grundskolan är viktiga platser för att ge en stabil grund för hälsa i nuet och framtiden. Med ökad förståelse för hur kropp, känslor och relationer påverkar identitet, sexualitetsutveckling och hälsa finns också en ökad vilja bland pedagoger att lära mer. Hur kan vi skapa en medvetenhet om hur normer och förväntningar påverkar oss och vad kan vi göra för att varje barn ska känna trygghet i sin identitet? Föreläsarna är Sofie Olovsson och Johanna Ivarsson.

Sofie Olovsson är pedagog med lång erfarenhet av arbete i och med grundskolan, både som lärare och inom civilsamhället. Sofie har bland annat arbetat med förebyggande arbete mot våld mot barn i samverkan med skolor och organisationer, skapat föräldrastödsmaterial och är utbildare i barnkonventionen och normkritisk undervisning.

Johanna Ivarsson är sexolog och socionom med särskilt fokus på barns rättigheter, jämställdhet, jämlikhet, demokrati och våld i nära relationer. Johanna arbetar dels som lärare på socionomutbildningen på Malmö Universitet och dels som sexolog i Expedition Hälsa.

Om föreläsningen:

  • Passar: All skolpersonal
  • Datum: 9 september
  • Tid: 15:30
  • Varar: ca 90 min
  • Plats: Stora Hammars kyrka, Kyrkvägen 8.
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Barnvagnskonserter

Vi bjuder in till lekfulla konserter som passar de allra minsta. Varje konsert har sitt tema. Följ oss på Facebook och på Instagram där kommer finnas mer information om dessa konserter. 

Om konserterna

  • Passar: Alla barn på förskolan
  • Datum: 11 september, 9 oktober, 13 november, 11 december, 29 januari, 26 februari, 26 mars och 23 april
  • Tid: 09:30
  • Varar: ca 30 min
  • Max antal barn: 30 st
  • Plats: Stora Hammars kyrka
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Möss i kyrkan

Inne i kyrkan kryllar det av möss…….men det är mjukismöss. Vad är det mössen springer runt med?

I samhället finns det många symboler men vad betyder de? Tillsammans med mössen berättar vi för barnen vad de olika symbolerna betyder och var de finns.

Om Möss i kyrkan

  • Passar: 5-åringar, F-klass och åk 1
  • Datum: 16, 17 och 19 september
  • Tid: 09:00 och 10:15
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Stora Hammars kyrka, denna verksamhet går även att göra i ert klassrum.
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

 

Innehåll kopplat till läroplanen:

Samhällsorienterade ämnen

  • Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
  • Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.

Matematik

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Under samma himmel

Det finns olika religioner, olika sätt att tro. Tre av dessa religioner hör ihop kan man säga; Judendom, kristendom och islam. Vi har jättemycket gemensamt. Mycket mer än vad man kanske tror. Kom så ska ni få följa med och se….

Om denna aktivitet

  • Passar: Åk 5. Passar även åk 7.
  • Datum: 24, 25 och 26 september
  • Tid: 08:30 och 10:30
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Kyrkans hus
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen:

  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
  • Ritualer och religiöst motiverande levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom, islam och judendom.
  • Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder.

Religioner och andra livsåskådningar

  •  Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.

Orgelbus

Ett stort vackert instrument! Det är även magiskt, för man kan sitta på ett ställe och spela men det låter från ett annat håll! Man kan till och med gå in i instrumentet. Vilket instrument är det vi tänker på? ORGELN! Våra kyrkomusiker, Erik och Martin, berättar på ett lekfullt sätt om orgeln. Barnen får höra hur orgeln låter. De får till och med prova att spela på orgeln och tillverka egna orgelpipor.

Om Orgelbus

  • Passar: åk 1-2
  • Datum: 14, 21, 28 september och 5 oktober. 25 januari, 1 januari, 8 februari och 15 februari
  • Tid: 09:00-10:00
  • Max antal elever: 20 st per tillfälle
  • Plats: Stora Hammars kyrka
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

  • Att leva i närområdet
  • Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.

Musik

  • Musicerande och musikskapande
  • Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel.
    Musikens sammanhang och funktioner
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
  • Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.

Julspel

Välkomna till vårt nyskrivna julspel, ”Vägen till skatten”. 

”Lucius Maximus drog en djup suck och rättade till sin hjälm, som envisades med att sitta snett. Hans uppgift var enkel: övervaka skattskrivningen i Betlehem och se till att allt gick enligt kejsar Augustus befallning. Men ingenting var enkelt för Lucius. Han var inte som de andra romerska soldaterna — han var klumpig, hade svårt att vara sträng och hade en obekväm vana att känna sympati för folk”.

Att gå och se julspelet är en bra upptakt till att prata med barnen om julen och vad som hände under den första julen. Julspelet brukar uppskattas av både barn och vuxna.

Om julspelet

Passar: 5 åringar, Åk F-åk 3

Datum: 2, 3, 4 och 5 december

Tid: 08:30, 09:50 och 11:10

Varar: ca 40 min

Max antal elever: 90 st

Plats: Kyrkans hus

Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

  • Kunskaper om religioner och andra livsåskådningar samt om olika tolkningar och varierande praktiker inom dessa.
  • Att leva i världen
  • Några högtider symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.
  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Musik

  • Musikens sammanhang och funktioner
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblick i svensk och nordisk barnvisetradition.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.

 

Krubbvisningar

Välkomna till Stora Hammars kyrka för att få höra en präst eller en pedagog berätta om vad som hände den första julen. Varför var det så viktigt att Josef och Maria skulle ut och resa? Varför föddes Jesus i ett stall? Varför får vi julklappar när det är jul?

Om krubbvisningar 

  • Passar: 5 åringar, åk F och åk 1
  • Datum: 8, 9, 12, 15, 16 och 18 december
  • Tid: 09:00 och 10:00
  • Varar: ca 40 min
  • Max antal barn: 30 st
  • Plats: Stora Hammars kyrka
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60, eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

  • Att leva tillsammans

Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.

  • Att leva i världen

Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.

Musik

  • Musikens sammanhang och funktioner

Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

Julavslutning

Kan det bli en mer stämningsfull julavslutning än att få sitta i en kyrka med levande ljus, höra orgelns mäktiga ljud och sjunga ”Nu tändas tusen juleljus”?

Boka in er avslutning hos oss så skräddarsyr vi den tillsammans med er.

Om julavslutning 

  • Passar: Alla årskurser
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Ur Skolans uppdrag

Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa.

Ur Förståelse och medmänsklighet

Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.

Musik

Musikens sammanhang och funktioner: Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.

Religion

Religioner och andra livsåskådningar: Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.

Kropp, känslor & relationer

Ämnet sex och samlevnad har bytt namn och fokus till sexualitet, samtycke och relationer därför skapade vi verksamheten ”Kropp, känslor & relationer”. Eleverna får gå igenom en känslolabyrint, ta ställning till olika dilemman och fundera kring och samtala om känslor. De får också möta barnmorskan Katarina Svensson Flood som pratar om samtycke, sexualitet och vad som händer i kroppen under puberteten.

På kvällen torsdagen den 5 februari 18:30 blir alla vårdnadshavare inbjudna till ett föredrag med Katarina Svensson Flood. De får då tips på vad de kan tänka på i samtal med sina barn och hur ungdomar generellt tänker kring och funderar på sexualitet.

Katarina Svensson Flood är legitimerad barnmorska och brinner för att sprida kunskap om sexuell och reproduktiv hälsa. Genom sitt arbete på ungdomsmottagningen ser hon vikten av ett förebyggande och främjande hälsoarbete riktat 

mot barn och unga. Hon blev känd i hela Sverige när hon rapporterade om ungas sexualvanor. Många tonårstjejer söker vård för sår i underlivet och den vanligaste orsaken är ”hårt sex”. Katarina har Instagramkontot sexetochreproduktionen där hon dagligen lägger upp aktuella inlägg som rör dessa ämnen. Hennes mål är att alla unga ska få en trygg och positiv start på sitt sexuellt aktiva liv, en start fri från tvång, diskriminering och våld.

Kropp, känslor & relationer

  • Passar: åk 6
  • Datum: 2, 3, 4, 5 och 6 februari
  • Tid: 08:30-11:00 och 12:30-15:00
  • Varar: 2,5 timmar
  • Max antal barn: 30 st
  • Plats: Kyrkans hus
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Skolans uppdrag

Skolan ska aktivt verka för jämställdhet. Skolan ska därmed gestalta och förmedla lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för flickor och pojkar, kvinnor och män. I enlighet med grundläggande värden ska skolan också främja interaktion mellan eleverna oberoende av könstillhörighet. Genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska könsmönster och hur de kan begränsa människors livsval och livsvillkor.

Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande under skolgången får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke. I utbildningen ska maktstrukturer kopplade till kön och hedersrelaterat våld och förtryck kritiskt granskas. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi.

Biologi

Kropp och hälsa

  • Människornas organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
  • Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
  • Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.

”E’ de’ det här du kallar kärlek?”

Vad är kärlek? Hur känns det att vara kär? Måste man tycka om alla?

Vi kommer till ert klassrum och tillsammans funderar och pratar vi om kärlek, pysslar och sjunger.

Om E’ de’ det här du kallar kärlek?

  • Passar: Riktar sig till åk 2 och åk 5 men passar även andra årskurser.
  • Datum: 9, 11 och 13 februari
  • Tid: Tillsammans bestämmer vi en tid som passar er.
  • Varar: ca 45 min
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Ert klassrum
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Grundläggande värden

Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår -gemensamma miljö. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.

Biologi

Kropp och hälsa: Betydelsen av sociala relationer för att må bra.

Religion:

  • Förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv.
  • Att leva tillsammans
  • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap och könsroller.
  • Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.
  • Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen)

”Vadå påsk?”

Känner Jesus och påskharen varandra? Brukar de åka till Blåkulla tillsammans? Vad är det egentligen vi firar när det är påsk?

Kom och lyssna till en pedagog eller en präst som berättar den spännande berättelsen om vad Jesus var med om i Jerusalem under påsken, allt från intåget i Jerusalem till uppståndelsen.

Om påskspelet

  • Passar: F-klass-åk 2
  • Datum: 13,14, 15, 16 och 17 april
  • Tid: 08:30, 09:30 och 10:30
  • Varar: ca 45 min
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Stora Hammars kyrka
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen:

Att leva tillsammans

  • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.
  • Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.

Att leva i världen

  • Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och juden­dom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.

Påskspel

Vi tar oss till Jerusalem år 33 e. Kr. Varför är översteprästerna upprörda? Var är Jesus? Eleverna får uppleva vad Jesus är med om under påsken. Hur folket hyllar honom för att sedan vända honom ryggen.

OBS! Påskspelet lämpar sig inte för yngre barn.

Om påskspelet

  • Passar: åk 4
  • Datum: 24 och 25 april (möjligen även 26 april)
  • Tid: 08:50 och 10:20
  • Varar: ca 45 min
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Kyrkans hus
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se 

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
  • Ritualer och religiöst motiverande levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom, islam och judendom.
  • Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder.

Religioner och andra livsåskådningar

  • Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.

Religion och samhälle

  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i svenska samhället förr och nu.

Etik och livsfrågor

  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.

En svensk, en dansk och Bastian

Eleverna får följa med på en resa tillbaka till 1600-talet. Det blir en äventyrlig och lekfull förmiddag där eleverna får höra om Prosten Bastians liv och leverne, dilemma och öde. Med musik och berättande förflyttar sig hela klassen till en dramatisk tid då Skåne var i krig, svenskarna och danskarna stred om Skåne. Hur slutar kriget? Vem ska Bastian lyssna på? Vad händer när han råkar i en förfärlig knipa?

Vi diskuterar moraliska dilemman och pratar om kriget som var här där vi bor. Var i världen är det krig nu? Hur tar man sig igenom en kris?

Detta är en spännande och uppskattad dag i vackra Håslöv. Vi bokar buss och bekostar bussresan till och från Håslöv.

Om föreställningen

  • Passar: Främst för åk 2 men går att anpassa för högre årskurser
  • Datum: Vi återkommer med datum för denna verksamhet
  • Tid: 08:30-12:00
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Håslövs kyrka
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

Att leva tillsammans

  • Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.
  • Skildring av människors levnadsvillkor förr i tiden.
  • Samtal om och reflektioner över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven.

 

Att leva i närområdet

  • Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.

Att leva i världen

  • Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.

Att undersöka verkligheten

  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

 

Kyrktur

I kyrkan kan man bara prata om kristendom….eller? Går det att ha andra ämnen i en kyrka? Musik? Matte? Historia? Samhällskunskap? Kom med på vår kyrktur så får ni svaret! Det blir en dag med ny kunskap och viktiga samtal.

Vi besöker Stora Hammars kyrka, Kämpinge kyrkplats, Rängs kyrka och Stora Hammars gamla kyrka. Vi tittar på kyrkogårdarna och då brukar vi få svara på många frågor. Vi bekostar bussresan från och till skolan och mellan de olika kyrkorna.

Om kyrkturen

  • Passar: åk 3
  • Datum: 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 och 29 maj
  • Tid: 08:10-14:00
  • Max antal personer: 57 st. OBS! Var noggranna med att påpeka om ni blir fler än 57 personer för då måste vi göra en annan bussbokning.
  • Plats: Stora Hammars kyrka, Kämpinge kyrkplats, Rängs kyrka och Stora Hammars gamla kyrka.
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Musik

  • Förmåga att uppleva och reflektera över musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

Matematik

  • Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt för att kunna beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.
  • Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.
  • Förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
  • Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Samhällsorientering

  • Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.

Tro det om du vill!

Kanske vill din grupp/klass lära sig mer om trons historia? Hur har tron sett ut här i Höllviken? Barn har ofta tankar om döden och därför har vi skräddarsytt en verksamhet där vi pratar om tron i Höllviken och sedan går vi en tur på kyrkogården och pratar död och begravning. Barnen får ställa alla sina frågor om död och tro till oss som arbetar i kyrkan. Frågor som kanske inte alltid är så enkla att besvara men under denna verksamhet blir det enkelt och lekfullt.

Om Tro det om du vill!

  • Passar: 5-åringar, F-klass och åk 1
  • Datum och tid: Hör av er så bokar vi in ett datum som passar er
  • Max antal elever: 30 st
  • Plats: Stora Hammars kyrka och kyrkogård
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Samhällsorienterade ämnen

Allt leva tillsammans

  • Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.

Att leva i närområdet

  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
  • Yrken och verksamheter i närområdet.

Att undersöka verkligheten

  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Sommaravslutning

Fåglarna kvittrar utanför kyrkfönstret samtidigt som barnen sitter finklädda i kyrkbänkarna och sjunger ”Den blomstertid nu kommer”. Nu är äntligen sommarlovet här som vi längtat efter.

Boka er sommaravslutning så utformar vi den tillsammans.

Om sommaravslutning

  • Passar: Alla årskurser
  • Bokning: Expeditionen, 040-45 96 60 eller naset.pastorat@svenskakyrkan.se

Innehåll kopplat till läroplanen

Ur Skolans uppdrag

Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa.

Ur Förståelse och medmänsklighet

Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.

Musik

Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.

Religion

Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.

Vad ska vi välja?

Det finns mycket att välja på! Vi är glada om vi får träffa er pedagoger och era klasser varje år. Som ni ser har ni möjlighet att besöka oss i varje årskurs och då se/närvara på olika verksamheter.

Förskola 

Barnvagnskonsert, Möss i kyrkan, Julspel, Krubbvisning och Tro det om du vill!

Förskoleklass

Möss i kyrkan, Julspel, Krubbvisning, Vadå påsk? och Tro det om du vill!

Årskurs 1

Möss i kyrkan, Orgelbus, Julspel, Krubbvisning, Vadå påsk? och Tro det om du vill!

Årskurs 2

Orgelbus, Julspel, E’ de’ det här du kallar kärlek? Vadå påsk? och En svensk, en dansk och Bastian

Årskurs 3

Julspel och Kyrktur

Årskurs 4                                          

Påskspel

Årskurs 5                                          

Under samma himmel och E’ de’ det här du kallar kärlek?

Årskurs 6                                          

Kropp, känslor och relationer

Årskurs 7                                          

Under samma himmel

De flesta av våra aktiviteter går att anpassa till alla åldrar. Så ring eller mejla gärna och om det är någon aktivitet som intresserar er men som inte är rekommenderad för er klass, så försöker vi med enkla medel förändra så att det passar er.

Vi ser fram emot att höra ifrån er och träffa er! Välkomna!