En lapp med texten Bli medlem
Foto: Magnus Aronson/IKON

Medlemskap: en god investering!

Som medlem är du med och bidrar med dina resurser på alla sätt och vis. Välkommen med!

Hit går medlemsavgiften

Största delen av medlemsavgiften går direkt till Näsby Fellingbro församlingar. Avgiften ska räcka till vardagsarbetet bland barn, ungdomar och äldre, till körer, gudstjänster och konserter, kyrkliga handlingar och olika mötesplatser. Genom att vara medlem bidrar du också till att vårda bygdens kyrkobyggnader och kulturhistoriska värden för kommande generationer.

Svenska kyrkan finns även med som stöd vid olyckor och kriser både hemma i Sverige och i andra länder. För många som vistas en tid utomlands blir Svenska kyrkan i utlandet en fast punkt i tillvaron och en viktig mötesplats. Ibland handlar det om nära personliga insatser på hemorten. Genom det diakonala arbetet nås många människor som är sjuka, ensamma eller hemlösa.

Det här används din medlemsavgift till

Den allra största delen av din medlemavgift går direkt till våra församlingar. Det gör att vi kan underhålla Näsby, Fellingsbro och Spannarboda kyrkor, Församlingshemmet i Näsby och S:t Olofsgården i Fellingsbro samt betala löner till de anställda i församlingarna.
Vi kan också genomföra alla aktiviteter som de anställda och många ideella leder, t.ex:

Fellingsbro kyrka
  • Gudstjänster och firandet av högtider
  • Dop, konfirmation, vigslar och kristna begravningar
  • Andakter och musikstunder på Ekgården, Tallen och Solliden
  • Pastakyrkis, Juniorer och alla andra barngrupper
  • Tre olika vuxnekörer, flera barnkörer och tillfälliga körsatsningar.
  • Födelsedagsuppvaktningar och blommor till äldre
  • Samtalsstöd när livet gör ont.
  • Jul- och påskvandringar för skolelever
  • Arbetskretsarna (”syföreningarna”) och deras auktioner, t.ex. vid jul
  • Insamling av pengar till internationellt hjälparbete
  • Pilgrimsvandring och Stilla dagar
  • Ungdomsverksamhet som After School och konfirmation
  • Omhändertagande av församlingarnas kulturarv; textilier, träföremål, målningar m.m.
  • Uthyrning av lokaler för fester och föreningsliv
  • Aktiviteter för att främja gemenskap, t.ex. promenadgrupper och soppluncher
  • Vävstuga och andra samlingslokaler

Tack för att du gör det möjligt!

Du är en av ungefär 4500 medlemmar som tillsammans bidrar med knappt 12 miljoner kronor för Fellingsbro och Näsby församlingar tillsammans. Vi får dessutom ca 170 000 från kyrkans gemensamma skogs- och aktieinnehav (tidigare donationer till församlingarna). Vid större reparationer kan församlingarna få bidrag från staten för att bättre kunna bevara kyrkornas kulturhistoriska värde.

Din medlemavgift räcker till mer

Dop i Fellingsbro kyrka

Medlem genom dopet

Man blir medlem i kyrkan genom dopet. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med kyrkoherden. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen. Är du osäker på om du är medlem eller har andra frågor om medlemskapet kontaktar du den församling där du är bosatt.

Bli medlem genom att fylla i formuläret

Du kan antingen besöka oss för att ansöka om medlemskap, skriva ut och fylla i blanketten till höger eller fylla i formuläret nedan. När du har skickat in din ansökan kommer du att få en bekräftelse till din e-post. Vi kontrollerar att alla uppgifter stämmer och skickar en slutlig bekräftelse om ditt nya medlemskap.

Genom din anmälan godkänner du att du registreras hos Näsby Fellingsbro pastorat. Registret innehåller de personuppgifter som du själv har lämnat. Personuppgifterna används enbart i Näsby Fellingsbro pastorats verksamhet och/eller prenumeration av nyhetsbrev och tas bort när du avslutar verksamheten eller prenumerationen.

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Näsby Fellingsbro pastorat. Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig i Näsby Fellingsbro pastorats verksamhet. Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller missvisande bör du höra av dig på en gång. Kontaktinformation finner du under rubriken Kontakt.

All behandling av personuppgifter sker utifrån bestämmelserna om integritetsskydd i EU:s dataskyddsförordning (GDPR)

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella