Foto: Kristina Strand Larsson/IKON

Kyrkofullmäktige

Rösträtt vid kyrkoval har den, som tillhör Svenska kyrkan och som fyller 16 år senast på valdagen. Nästa kyrkoval sker 2025.

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet i Svenska kyrkans församlingar eller pastorat.

Kyrkofullmäktige väljs genom direkta kyrkliga val. Röstberättigad är den som tillhör Svenska kyrkan samt senast på valdagen har fyllt 16 år. Ledamot av kyrkofullmäktige måste vara medlem i församlingen/pastoratet, vara döpt (eller ha varit förtroendevald innan dopkravet kom till) och ha fyllt 18 år senast på valdagen. Den förtroendevalda kan tituleras kyrkofullmäktig, men kallas vanligen (kyrko)fullmäktigeledamot.

Kyrkofullmäktiges arbetsformer regleras i Kyrkoordningen och ofta antar kyrkofullmäktige en egen arbetsordning med detaljerade bestämmelser. Kyrkofullmäktige leds av ett presidium bestående av en ordförande och en eller flera vice ordförande. Mörrum-Elleholms församlings kyrkofullmäktiges består av 15 ledamöter och 8 ersättare.

Kyrkofullmäktige väljer ledamöter till ett kyrkoråd som är församlingens eller pastoratets styrelse.

Mörrum-Elleholms kyrkofullmäktige för mandatperioden 2022-2025 består av:

Åke Jeppsson, ordförande
Leif Gummesson, vice ordförande