Nya Begravningsplatsen, Mora

Nya begravningsplatsen ute på Broåkern.

Begravningsplatsen består av fem olika områden (Varvet, Nya kyrkogården, Ängen, Korsudden, och Vilan), som är utbyggda under olika tidsperioder. Begravningsplatsen ligger på en udde där Österdalälven och Orsasjön flyter samman.

Begravningsplatsen är Moras största och har en total yta på 80 000 m2 med ca 5700 belagda gravplatser. Begravningsplatsen anlades 1912 då det varit för trångt för den stora församlingen i Mora.

I folkmun har begravningsplatsen många namn. Nya kyrkogården, Broåkern & S:t Mikael är några av de namn som den kallas.

På avdelningen Korsudden finns Minneslunden som ligger i en sänka närmast älven.

Begravningskapellet S:t Mikael och krematoriet invigdes 1954 och ligger längst upp på de äldsta avdelningarna.

Här finns det flera 360 graders bilder över Mora Nya Begravningsplats