I en kyrka står ett vårris med knutna band i gult och blått.
Foto: Mikaela Jakobsson /Ikon

Hjälp flyktingar från kriget i Ukraina

Det finns flyktingar från Ukraina i Mölndal. Så här kan du hjälpa till och bidra.

Aktuella nyheter

Någon läser ur en bibel och följer texten med fingret.

Psaltaren 31

Bibelsällskapet i Ukraina har under kriget börjat be psalm 31 i Psaltaren varje dag. Initiativet har spritt sig i Ukraina och i Europa. Nu uppmuntrar Svenska bibelsällskapet till läsning av psalmen, dagligen klockan 16.00, samtidigt som den bes i Ukraina. Tryck här och hitta hela texten>>

Flyktingar i Mölndal

Det finns flyktingar från Ukraina i  Mölndal och det diakonala teamet möter många människor, med olika behov.

Det diakonala teamet hjälper till med basbehov och behöver köpa in vissa varor. Du kan bidra med att skänka pengar till det diakononala gåvokontot.

Diakonala gåvokontot Mölndal Swish 123 410 24 30 eller bg 5344-7876.

Diakonal gåvokonto Mölndal
Diakonat gåvokonto Svenska kyrkan Mölndal

Stötta flyktingar i och utanför Ukraina

Vill du stötta det arbete som Svenska kyrkan gör i och utanför Ukraina med de flyktingar som är på väg så hänvisar vi till Act Svenska kyrkan som arbetar med de lokala församlingarna på plats och kan se det direkta behovet.

SWISHA EN GÅVA TILL Act svenska kyrkan 900 1223, SKRIV AKUT I MEDDELANDEFÄLTET.

Vill du hjälpa till?

Det behövs volontärer som sorterar kläder eller hjälper till på Sagåsen dit många flyktingar kommer. Du anmäler ditt intresse via e-post så återkopplar det diakonala teamet till dig.

Anmäl ditt intresse via e-post till molndals.diakoni@svenskakyrkan.se

Engagera dig för flyktingar

Vill du göra en insats för nyanlända på Sagåsen? I Migrationsverkets har lokaler i Kållered. Här finns vi som kyrka på plats för att ge människor ett ljus i en väntan som ibland kan bli både lång och svår.

Gåvokonto

Hjälp oss att hjälpa. Swish 123 410 24 30 eller bg 5344-7876. Svenska kyrkan Mölndal möter många människor i behov av stöd - genom samtal och ekonomiskt stöd kan vi bidra till ett drägligt liv.

Två män i blå hjälporganisationsjackor lastar av vattenflaskor från ett lastbilsflak.

Kriget i Ukraina

Vi är många som vill hjälpa till när människor drabbas av kriget. Du kan engagera dig på flera sätt. Tillsammans står vi enade i medmänsklighet och solidaritet.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!