Foto: Tommy Hvitfeldt

Stefan Risenfors svarar

Med anledning av synpunkterna på inbjudna gäster under föreläsningsserien "Svenska värderingar" svarar Stefan Risenfors följande (läs mer här):

Flera har reagerat på att Fredrick Federley är inbjuden till Stensjökyrkan under föreläsningsserien ”Svenska värderingar”. Stefan Risenfors, församlingsherde, svarar:

Det viktiga för mig är att Federley inte på något sätt är misstänkt för pedofili och inte heller på något sätt försvarat det. Svenska kyrkans inställning till övergrepp mot barn tror jag ingen behöver betvivla. Vi är överens om att det är något av det mest avskyvärda man kan göra.

Det är jag som är helt ansvarig för beslutet liksom för beslutet att inbjuda en representant för SD, som många kan tänkas ha synpunkter på. Samt även en representant för moderaterna som i egna ögon känner sig dömd av medier och etablissemang för sina emellanåt kontroversiella uttalanden.

Det viktiga för mig i sammanhanget, utöver det ovan nämnda, är att det måste finnas en plats dit människor alltid är välkomna oavsett vilka misstag de gjort. För man kan verkligen med rätta reagera på att Federley inte tidigt nog reagerat på åtalet mot sin tidigare sambo.

Det bibelord jag framförallt stödjer mig på är Johannesevangeliet 8:7 där Jesus säger till dem som vill stena en kvinna som begått äktenskapsbrott: ”Den av er som är fri från synd skall kasta den första stenen på henne”. Det där handlar ju om det som är kyrkans ”huvudprodukt”, nämligen nåd, och utan den skulle jag inte heller vara välkommen till kyrkan. Vi är nämligen alla syndare.

STEFAN RISENFORS

Församlingsherde Stensjöns församling

PS I våras blev församlingen kallad ”radikaliserad extremistförsamling” när vi hade banderoller om HBTQ och feminism utanför kyrkan. Ännu mer debatt var det när vi tidigare hade en husvagn för hemlösa romer på parkeringsplatsen. Men jag tror faktiskt att Jesus var ännu mer provocerande. DS

Joakim Lamotte är inbjuden till 11 januari 2022

Jag har sökt Joakim Lamotte och föreslår ett offentligt samtal i Stensjökyrkan mellan honom och mig om vem man får prata med, om kyrkans uppgift, om nåden och yttrandefriheten.

Detta med anledning av de synpunkter han framför på sina sociala medier-kanaler om församlingens föreläsningskväll.

/Stefan Risenfors

Uppdaterat 10/1 2022

Joakim Lamotte har inte hört av sig eller svarat på inbjudan, så det kommer inte att bli någon kväll med honom.