Foto: Gustaf Hellsing

Stöd & Omsorg

För dig som behöver dela tankar och prata med någon. Vi kan också erbjuda samtal om din ekonomi eller stöd i kontakt med myndigheter.

Diakonalt stöd

Svenska kyrkan erbjuder kostnadsfria samtal om livet och tron. Ofta kan vi boka in dem ganska snart. Du är välkommen att kontakta någon av våra präster eller diakonala teamet.

Ekonomiskt och socialt stöd

Vi erbjuder också socialt och i vissa fall ekonomiskt stöd för dig som bor eller vistas i Mölndal.

Välkommen att besöka vår Drop-in mottagning för socialt stöd på onsdagar kl 09.30-11.30, samt vissa måndagskvällar, i Fässbergs församlingshem, Terrakottagatan 3B. Se aktuella dagar och tider i kalendern.

Mottagningen är gemensam för Fässbergs, Kållereds och Stensjöns församling.

Har du inte möjlighet att komma till vår drop-in mottagning så kontakta oss.

Gåvomedelsansökningar

Du som vill söka gåvomedel (ansöka om pengar) kan få hjälp att göra detta från Svenska kyrkan Mölndals egna gåvomedel.

Om god man finns går ansökan genom denne och kontakt tas på telefon eller epost enligt nedan.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En ung kille sitter och pratar med en manlig diakon.

Diakoni

En sida för dig som söker hjälp och stöd, och för dig som vill engagera dig som ideell i det diakonala arbetet.

Matvaror

Samarbete med Solikyl

Svenska kyrkan Mölndal samarbetar med Solikyl. Det går endast att hämta mat i Fässbergs församlingshem torsdag 13:00-13:30.

Ekonomiskt och socialt stöd

Onsdagar Fässbergs församlingshem, Terrakottagatan 3B. Tid: 9.30-11.30. För att få komma till klädutdelningen krävs det tidsbokning.

Studier & Samtal

Gå en kurs för livet eller delta i enkla livsnära samtal! Svenska kyrkan Mölndal erbjuder bibelkurser och samtalsgrupper för olika skeden av livet.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kontakt

Vill du boka dop, bröllop eller en lokal? Har du frågor om gudstjänster, verksamhet eller medlemskap? Söker du någon särskild? Här hittar du kontaktuppgifter till expeditionen, kyrkogårdsförvaltningen, förtroendevalda samt all personal.

Diakoner i Svenska kyrkan Mölndal