PREP-kurs

PREP (Prevention and Relationship Enhancement Program) är en kurs i hur man bättre kommunicerar i en parrelation. För er som lever i en parrelation finns nu möjlighet att gå PREP-kurs i Mölndal. Ni delar inget privat i gruppen, utan bara med din partner. Tider för vårens kurser hittar ni nedanför.

Hur man bättre kommunicerar i en parrelation.

PREP (Prevention and Relationship Enhancement Program) är en kurs i hur man bättre kommunicerar i en parrelation. Inget privat delas i gruppen, alla samtal sker parvis.

Kursen ger dig och din partner konkreta verktyg för att lättare klara av ett liv tillsammans och innebär också en personlig utveckling. Du och din partner får insikter som för er närmare varandra.

PREP är friskvård för parrelationer och ett sätt att öka möjligheterna för en positiv utveckling av förhållandet och minska risken för låsta och destruktiva konflikter. Metoden bygger på mer än 25 års vetenskaplig forskning om parrelationer. PREP handlar om att stärka och utveckla förhållandet och ge enkla och effektiva redskap för bättre kommunikation. Det ni två delar med varandra stannar hos er som par och är inget ni ska eller kommer att dela i storgrupp.

PREP ger utrymme för frågor om livsåskådning och gemensamma värderingar i relationen, och är samtidigt politiskt och religiöst neutralt. Metoden kan tillämpas i alla parförhållanden. Under kursen kommer det att finnas frivillig möjlighet att delta i andakt under övernattningsdygnet. Detta är ett erbjudande till er, men andakt ingår inte i kursen.

PREP-kurser vänder sig till alla par som har bestämt sig för att leva tillsammans och som vill satsa på att stärka sin relation. Att ni säger och delar i era samtal stannar hos er som par. Det är inget som delas med den stora gruppen. PREP är ett pedagogiskt förebyggande program - inte terapi - och lämpar sig därför inte för par som befinner sig i kris.

Ni får lära er:

• Var trygg hemma - lär er hantera konflikter.

• Öppna dörrarna för närhet.

• Börja med dig själv och ta ansvar.

• Vårda trygghet och långsiktighet.

• Inga samtal mellan paren genomförs i grupp utan sker parvis.

Vem ligger bakom PREP?

PREP kommer ursprungligen från USA, där professorerna Howard Markman, Susan Blumberg och Scott Stanley utvecklat metoden på basis av omfattande forskning under 25 års tid. Därifrån har den senare tagits till Modum Bads Samlivssenter i Norge 1999, som anpassat den efter skandinaviska förhållanden. PREP-kursen i Mölndal sker i samarbete mellan Svenska kyrkan och Sensus studieförbund.

När ges kursen?

Kursen ges minst en gång per termin. Blir det stor tryck ordnar vi fler kurser. Hör av dig till Johannes Imberg om du har frågor.

Vårterminen 2024

• Måndagen den 5 februari kl. 18.00-21.00

• Måndagen den 19 februari kl. 18.00-21.00

Om du funderar på hur din relation ska hålla långsiktigt – och vill att den ska göra det: Då kan PREP ge dig hjälp och verktyg.

Deltagare PREP-kursen hösten 2020
  • Måndagen 18 mars kl 18.00-21.00

• Fredagen den 8 mars  – Lördagen den 9 mars. Övernattning. Start senast 17.00 på fredagen, slut senast 17.00 på lördagen.

Var ges kursen?

Vid samtliga träffar samlas vi i Fässbergs församlingshem, Terrakottagatan 3B i Mölndal. Övernattningen kommer att ske på ett hotell/kursgård relativt nära Mölndal.

Vad kostar kursen?

Kursen kostar 2995kr/par. Då ingår övernattning och det kursmaterial som behövs. Under tiden som kursen ges är ni försäkrade hos Sensus.

Anmälan

Det finns plats för 8 par i kursen och här gäller först-till-kvarn. Boende i Mölndal har förtur till dess att anmälningstiden löpt ut. Anmälan behövs och görs via formuläret nedan. Det går redan nu att anmäla sig till nästa kurs.  Om kursen blir fulltecknad, så finns det möjlighet att placeras i kö. Vi hör i så fall av oss när nästa kurs blir av.

Uppgifterna kommer att sparas ett halvår i enlighet med GDPR för att administrera gruppen.

Anmälan till nästa PREP-kurs.

KONTAKTUPPGIFTER TILL ER BÅDA

ÄR DET OK ATT ER ATT MEDVERKA PÅ BILD I FÖRSAMLINGENS INFORMATIONSKANALER? (Webbsida, blogg, facebook, instagram, folder osv)

I och med denna anmälan till PREP-kursen godkänner vi de ekonomiska åtagandet som är förknippat med gruppen. För att kunna genomföra och administrera er deltagande i gruppen kommer vi att behandla era personuppgifter i våra system. Läs mer på: www.svenskakyrkan.se/molndal/personuppgiftshantering

Citat från Prep-kurs

Röster från deltagare som varit med på kursen i Mölndal.