Kållereds kyrka, exteriör, Drönarbild
Foto: Anders Mellquist

Musikkväll i Kållereds kyrka 6 augusti 2024

Kållereds kyrka tisdag 6 augusti kl 19-20. Traditionell och modern romsk musik från Balkan. En musikalisk resa med känslig, dramatisk och virtuos musik över folk- och landsgränser.

Traditionell och modern romsk musik från Balkan.

Lelo Nika Jr - dragspel, Manuela Nika - violin

Lelo Nika jr och Manuela Nika är två unga Malmömusiker tillhörande en stor musikerfamilj som spelat i minst 8 generationer tillbaka, son och dotter till dragspelaren och multimusikern Lelo Nika. Lelo och Manuela kommer att representera traditionell och modern romsk musik från Serbien och Rumänien.

Med fokus på ett tätt samspel, sofistikerad harmonik och noggrant utmejslade arrangemang är musiken, samtidigt som den organiskt bygger vidare på de gamla generationernas lärdomar, en helt ny tagning på den romska musiktraditionen.