Musik vid kyrkliga handlingar

Här kan du läsa Svenska kyrkan Mölndals tankar, råd och tips om musiken vid kyrkliga handlingar (dop, bröllop och begravning).

Musik vid kyrkliga handlingar

Viktiga händelser i våra liv.

Dop, vigslar och begravningar är stora och viktiga händelser i våra liv. Det är situationer där vi känner mycket och livet kommer nära på ett särskilt sätt. Svenska kyrkan Mölndal hoppas därför att du ska få den absolut bästa upplevelsen när du bokar dop, vigsel eller begravning hos oss.

Levande musik

I Svenska kyrkan Mölndal sker hundratals dop, vigslar och begravningar varje år. Vid varje sådant tillfälle finns en präst och en musiker på plats för er skull. Ett viktigt inslag vid de kyrkliga handlingarna är den levande musiken. Den levande musiken har en särskild förmåga att beröra här och nu.

Utifrån vår mångåriga erfarenhet har Svenska kyrkan Mölndal därför som policy att inlednings- och avslutningsmusiken alltid utgörs av levande musik.

Två psalmer

Dessutom ingår det alltid två psalmer i alla kyrkliga handlingar. Psalmerna fångar upp det djupt mänskliga, sätter ord på det vi bär inom oss och andas den nåd och kärlek som kommer från Gud. Därutöver får det gärna användas streamad musik under den kyrkliga handlingen.

Det musikaliska innehållet bestäms tillsammans med prästen när ni samtalar inför den kyrkliga handlingen. Prästerna och musikerna bra koll på fin musik, men ni får så klart väldigt gärna höra av er om ni vill ha ytterligare tips på psalmer och musikstycken som kan passa.

Musik på gudstjänster, dop, bröllop och begravning

Svenska kyrkan Mölndal erbjuder levande musik vid dop, bröllop och begravningar.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop - del i en större gemenskap

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Här kan du hitta lediga tider, kontakt för att boka och information om dopet.

Vigselring i psalmbok, skuggan av ringen har formen av ett hjärta

Bröllop – en kärleksfest

Går ni i bröllopstankar? Vill ni gifta er i kyrkan? Oavsett om ni väljer stor fest eller en högtid i all enkelhet blir bröllopet ett minne för livet. Boka er stora dag i en av våra vackra vigselkyrkor.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.