Foto: Carina Etander Rimborg

Jul med tradition?

När blir det jul för dig? Läs hälsningen från Kållereds församlingsherde Håkan Berndtsson.

Jul med tradition?

När blir det jul för dig

Säkert kan det vara flera saker som gör att det blir jul för dig. Många av dessa återkommer år efter år: en viss sorts mat, höra en speciell låt eller musikstycke, vara tillsammans med familjen, hänga en julbonad på samma plats, delta i gudstjänst, lyssna till julevangeliet, gå på julkonsert.

Att föra vidare

Det vi gör upprepade gånger brukar vi kalla för en tradition. Själva ordet ”tradition” kommer från latin och betyder ”överlämna”. En tradition är något som överlämnas,  förs vidare från ett år till ett annat år.

trygghet eller börda

Inför traditioner kan vi känna olika. Traditionen kan ge trygghet. Men någon gång kan traditionen upplevas som en börda. Någon väljer att resa bort för att slippa traditionen med julskinkan, mandeln i gröten och julstressen. Det kan vara skönt att ta paus från en tradition. Men det finns traditioner som inte bara behöver pausas utan verkligen också brytas.

bryt en tradition

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans organisation för internationellt arbete och bistånd. Act står för Action of churches together. Den här julen uppmärksammar Act, under rubriken ”Bryt en tradition”, den traditionens makt som många flickor runt om i världen lever under. Traditioner av tvångsäktenskap,
könsstympning och andra övergrepp. Du kan läsa mer om det i detta nummer av ”Kyrkporten” och om hur Du kan vara med i att bryta en tradition för livets skull.

För livets skull.

himmelsk frid

För mig blir det jul när jag lyssnar till Zacharias Topelius julvisa ”Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt” (psalm 645 i Svenska psalmboken) i tonsättning av Jean Sibelius. Psalmen är en bön om himmelsk frid över stad och land.

ett barn har fötts

Även denna jul känns budskapet om frid från Gud som en absolut nödvändig tradition:

Ty ett barn har fötts…och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns…
(Jesaja 9:6)

Med önskan om en god adventstid och en fridfull jul!