ljuständning i gudstjänst
Foto: Magnus Aronsson / IKON

Gudstjänst – vila och mysterium

Gudstjänsten är en plats att vila på, fylld av Guds mysterium och helighet. Här möts människor i alla åldrar. Tradition och förnyelse löper sida vid sida.

Gudstjänst är en omistlig del i församlingslivet där Gud på ett särskilt sätt lovat att vara närvarande. Svenska kyrkan Mölndal vill:

• Ha en bredd i utbudet av gudstjänster för att möta människors olika behov och möjligheter till deltagande
  • Att många är delaktiga i förberedelsen och genomförandet av gudstjänsten
  • Särskilt skapa utrymme för barn och unga att vara delaktiga i gudstjänstlivet
  • Fira gudstjänster som visar att kristen tro handlar om hela människans liv
  • Ge plats åt många mänskliga uttrycksformer
  • Sträva efter en musikalisk bredd
  • Uppmuntra ett rikt musik- och körliv
  • Bejaka människors ökade vilja att delta i planering och medverkan i dop-, vigsel och begravningsgudstjänster

Taizemässor våren 2024

Vårens datum är 4 februari, 7 april och 26 maj, kl. 18:00 i Fässbergs kyrka. Välkommen!

Någon läser ur en bibel och följer texten med fingret.

Psaltaren 31

Bibelsällskapet i Ukraina har under kriget börjat be psalm 31 i Psaltaren varje dag. Initiativet har spritt sig i Ukraina och i Europa. Nu uppmuntrar Svenska bibelsällskapet till läsning av psalmen, dagligen klockan 16.00, samtidigt som den bes i Ukraina. Tryck här och hitta hela texten>>

Gudstjänster i församlingarna

Nedan kan du klicka dig in till församlingarna och hitta information och länkar till de gudstjänster som du kan delta i.

Gudstjänster i Fässberg

Gudstjänster, böner, streaming, dop, vigsel, begravning, kalender, predikoarkiv. Fässbergs kyrka är vanligtvis öppen varje vardag kl. 11-13. Här firas församlingens huvudgudstjänst kl. 11:00 varje söndag.

Koret i Kållereds kyrka. Predikstol till vänster. Ljusbärare till höger. Där hänger också ett votivskepp från taket.

Gudstjänster i Kållered

Under terminerna firas gudstjänster i Apelgårdens kyrka. Vid storhelger och sommartid firas gudstjänster i Kållereds kyrka. Varmt välkommen.

Gudstjänster i Stensjön

Här hittar du kalendern med information om gudstjänsterna i Stensjöns församling. Varmt välkommen.

Kristusikon på ett kors. Stensjöns församling.

Gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänst i Fässberg, Kållered och Stensjöns församlingar! Du kan också delta digitalt i några gudstjänster. Mer information finner du på församlingarnas gudstjänstsidor och i kalendern.

Vår tro

Här hittar du centrala texter och länkar till vad som är den kristna tron. Här finns också länkar till studiegrupper i kristen tro.

Närbild på en ljusrosa ros.

Begravning på olika sätt

Det finns flera olika sätt att ha en begravning på. En begravning kan väcka många olika känslor så som saknad och ilska, och sorgen är alltid personlig.

Påsk

Här hittar du information om varför vi firar påsk och när vi har påskgudstjänster 2024 samt vad som händer på påsklovet v 14.

Oblat

Biskopsbrev om nattvarden

22 januari 2020 kom Biskoparnas brev om nattvarden. Du kan läsa det här.

Närbild på knäppta händer vid en ljusbärare.

Bönevandring i Mölndal

Brinner du för bön och gemenskap mellan kristna från olika församlingar? Inför varje bönevandring tar vi gärna emot böneämnen som berör Mölndal och de som bor och arbetar där. Här hittar du information om kommande bönevandringar.

Någon filmar med mobiltelefonen en kvinna som spelar orgel.

Digitala gudstjänster Mölndal

Här hittar du länkar till gudstjänster hos Svenska kyrkan Mölndal samt andra länkar för att fira där du är.

Dop helt enkelt

Varje år genomför Svenska kyrkan Mölndal Dop - helt enkelt. Ett sätt att bli döpt, eller döpa sina barn utan att behöva bekymra sig. Se kalendern för aktuellt datum eller ring kansliet 031 761 93 00.

Drop in-vigsel

Här kan du anmäla dig till kommande tider. Nästa Drop-in-tillfälle är midsommarafton 21 juni kl. 14:00-17:00.

Kollekt genom swish

Alla församlingarna har olika swish-konto för kollekterna. Du hittar alla uppgifter här.

Leva vidare-grupp

Varje termin erbjuder Svenska kyrkan Mölndal en Leva vidare-grupp för dig som har förlorat en närstående. Hör gärna av dig om du vill veta mer. Onsdagar kl. 10.00-11:30. Anmälan.

TV-gudstjänst

18 februari, 25 februari, 3 mars och 10 mars 2024 sändes TV-gudstjänsterna på SVT från Fässbergs kyrka. Körer och medverkande från Fässberg, Kållered och Stensjön var med. Gudstjänsterna går att se 180 dagar efter de sändes via SVT play.

Välkommen till veckomässa!

En stunds återhämtning och stillhet i vardagen. Veckomässa firas varje onsdag kl 18.30 i Stensjökyrkan och i Fässbergs kyrka. Vissa söndagar firas även Taize-mässa och Ökenmässa. Se kalendern för aktuell info.