Foto: Carina Etander Rimborg

Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder flera olika skötselalternativ, där du får hjälp att hålla graven fin.

Blått (lilla) årspaket

Detta är vad som ingår i det blåa (lilla) årspaketet

Rött (stora) årspaket

Detta är vad som ingår i det röda (stora) årspaketet

Gult (Perenner) årspaket

Här finns det mer information om de Gula (Perenner) årspaketet

• Kyrkogårdsförvaltningen Mölndal

Svenska kyrkan Mölndal

Kyrkogårdsförvaltning, Begravningsverksamhet

Mer om Kyrkogårdsförvaltningen Mölndal

Telefontid: mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12. Besök (mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12): Besök: Högenvägen 1, 428 30 Kållered. Faktureringsadress: Fack 77800936, Box 15018, 75015 Uppsala. Organisationsnr: 252003-0202.

En dag om sorg

Lördag 26 oktober 2024 i Stensjökyrkan kl 10.00-13:45. Anmälan. Ingen avgift. Mer info kommer.

Prislista årskötsel av grav

Du kan betala skötseln per år eller teckna för flera år framåt.

En stenduva på en mossig gravsten.

Olika typer av gravar

Det finns olika typer av sätt att begrava någon. Här går det att läsa om de olika sätten och hitta det som passar bäst.

Sorg

När du drabbas av sorg har du möjlighet att samtal och möta andra i samma situation, där du kan dela dina upplevelser.

På en klippa vid havet har en grupp personer slagit sig ner för att se på solnedgången.

Samtalsgrupp om sorg vid suicid

Samtalsgrupp om sorg efter att din närstående tagit sitt liv. Gruppen träffas vid sex tillfällen. Gruppen ordnas av sjukhusskyrkan och startar regelbundet under året.

En urna står uppställd bland ormbunksblad i kyrkan.

Låneurna

Det går att låna en urna som används vid begravningsceremonin och efterföljande gravsättning i minneslund eller askgravlund.

Ny begravningsmark

Begravningsmarken i Mölndal kommer inte att räcka och kyrkogårdsförvaltningen vill utöka Fässbergs kyrkogård med Lilla Fässbergsdalen. Något som Mölndals stad motsäger sig och kan endast tänka sig att sälja för 300 miljoner kronor.

Skylt utanför Svenska kyrkans lokaler som berättar att det är en avgift att parkera. Men att det också är gratis om du är där på verksamhet.

Parkering utanför lokalerna

Utanför flera av lokalerna hos Svenska kyrkan Mölndal är det numera betald parkering via en parkerings-app. Detta för att frigöra parkeringen till kyrkans och kyrkogårdarnas besökare. Deltar du på gudstjänst eller verksamhet är parkeringen gratis om du loggar in din bil i lokalen.

Att förlora någon anhörig

Det är svårt att förlora en anhörig eller nära vän. Oavsett om den är ung eller äldre. Tre personer delar här med sig av sina erfarenheter.

Låt barnen hjälpa till vid graven

På kyrkogårdarna i Mölndal finns redskap som är anpassade för barn. Låt barnen vara med och göra fint vid graven hos släkt och vänner.

Närbild på en ljusrosa ros.

Begravning på olika sätt

Det finns flera olika sätt att ha en begravning på. En begravning kan väcka många olika känslor så som saknad och ilska, och sorgen är alltid personlig.

Kikås kapell

Kapellet rymmer 70-80 personer. Kikås kapell används i huvudsak som ceremonilokal vid begravningar och är öppet för gudstjänst i allhelgonatid. Adress: Kikås kyrkogård, Kikåsleden.