Yhteys armolliseen Jumalaan antaa elämään kestävän perustan.

Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen. Kaste ei ole nimenantojuhla vaan siinä nimeltä kutsutaan Jumalan perheväen yhteyteen. Vanhemmat ja perhe saavat tietoisuuden ettei arki ja juhla ole vain heidän käsissään.

Yhä harvemmassa perheessä lapset lukevat iltarukouksen yhdessä vanhempiensa kanssa tai lukevat Raamattua saadakseen mahdollisuuden tutustua yhteen ihmiskunnan merkittävimpiin teoksiin kertomuksien muodossa. Raamatunkertomuksien traditio ja niiden tunnistaminen osaksi omaa kasvua ja kehitystä on ohentunut ; tässä on kirkon yksi suurista tehtävistä, nimittäin opetus.

Kirkko ei tee ihmisestä uskovaa vaan Jumala lahjoittaa uskon lahjan. Vakaumuksen omaaminen ei ole omaa ansiotamme vaan Jumalan armoa, joka tulee todelliseksi siellä missä on laupeutta, hyvyyttä ja anteeksiantoa. Luterilaisessa kirkossa opetamme Pyhän Hengen lahjoittavan meille tietoisuuden Jumalan luomistyöstä, Poikansa lunastuksesta ja Pyhän Hengen pyhityksestä.

Elämä on mysteeri ja lahja. Emme useastikaan ajattele elämää siitä näkökulmasta vaan pikemminkin suunnittelemme tarkkaan laskiessamme päivien tunnit, jotta ne täyttyisivät mahdollisimman paljosta, aktiivisesta osallistumisesta, tehokkaasta toiminnasta ja innovatiivisestä tekemisestä. Siinä on sellainen pärjäämisen todistamisen maku. Meidän ihmiseksi tullut Jumala sanoo olevansa elämä itse. Se on oiva muistutus suorittavalle ihmiselle, joka rimpuilee tekemättömien tehtävien, kiireen tai elämän muuten vain mielettömyyden parissa. Jeesus, joka tulee viereen ja kysyy: ” Mitä sinä tahdot minun tekevän sinulle? ”

Kaste on lahja ja mahdollisuus. Kaste kannattelee ja antaa elämään toisen maailman ulottuvuuden, Jumalan todellisuuden, jonne pääsee rukoillen, toivoen, etsien ja epäillen. Sellaisen, jossa kilvoitus ei tarkoita kultamitalin saamista vaan, että saa tulla sellaisenaan kuin on.

Jumala, Isämme
Sinä annat meille elämän lahjaksi.
Kiitos sinulle siitä,
että suljet tämän ihmisen hoivaasi ja suojelukseesi.
Valaise koko hänen elämänsä.
Kuule meitä Jeesuksen Kristuksen tähden. Amen.

Lena Hildén
Komministeri

lena.hilden@svenskakyrkan.se

Infoa:
Kaste
Kasteessa meidät liitetään nimeltä kutsuen Jumalan perheeseen ja kirkon yhteyteen.

Konfirmaatio
Rippikoulu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden elämänkysymysten pohtimiseen. Rippikouluaika päättyy konfirmaatiojumalanpalvelukseen.

Hautajaiset
Hautausjumalanpalveluksessa hyvästelemme kuolleen läheisemme jälleennäkemisen toivossa.

Vihkiminen / Avioliiton siunaaminen
Avioliittoon vihkimisen ohella Ruotsin kirkko tarjoaa mahdollisuuden siviiliviranomaisen edessä solmitun avioliiton siunaamiseen.