Så jobbar kyrkorådet

Kyrkorådet tar hand om församlingslivet, ansvarar för den ekonomiska förvaltningen och har gemensamt med kyrkoherden ansvar för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd. Kyrkorådet spelar en central roll för kyrkan men inte alla vet vad de egentligen gör.

”Man kan likna Kyrkorådet vid bolagsstyrelsen i ett företag”, säger Yvonne Ohlsson som suttit med i Svenska Kyrkan i Melbournes Kyrkoråd i fyra år.

”Vi bestämmer strategin för kyrkan, sätter ramverket och planerar vad vi vill satsa på under kommande år. Alla större beslut, särskilt ekonomiska, måste godkännas av Kyrkorådet. Vi jobbar givetvis väldigt nära Kyrkoherden Katja Lin. Kyrkoherden är en självskriven medlem av kyrkorådet”, berättar Yvonne.

Kyrkorådet träffas en gång i månaden och leds just nu av ordförande Mats Marklund och Roger Kalla är sekreterare. Yvonne är en hejare på siffror och en duktig organisatör. Hon har givit sig själv titeln administratör eftersom det oftast är hon som håller reda på agendor och protokoll. Men i kyrkorådet behövs all sorts kompetens.

”Vi arbetar i resursgrupper som har ansvar för olika områden som exempelvis volontärer, IT, ekonomi och styrning, medlemskap och kommunikation, fastighet och trädgård och kyrkans grundläggande uppgift. Varje grupp tar fram beslutsunderlag och information och sedan beslutar vi gemensamt i kyrkorådet.”

Under året har exempelvis IT-ansvarig Carl Löwenborg haft fullt upp med att ta fram kyrkans nya webbshop medan kommunikationsgruppen jobbat med det digitala nyhetsbrevet och medlemsregister.

Men det finns ett antal områden som kyrkorådet inte är ansvarig för. Kyrkans lokaler på Toorak Road, där huvudansvaret ligger hos SKUT i Uppsala som äger den i form av en stiftelse, samt lönerna till de som är utsända från Sverige.

”Vi beslutar om de pengar vi får in lokalt, framförallt genom den årliga julbasaren som är vår viktigaste inkomstkälla. Dessutom kan vi söka anslag från Svenska kyrkan i Utlandet (SKUT) i Uppsala för vissa projekt, som när vi målade om kyrkan härom året.”

Varför gick du med i Kyrkorådet?

Yvonne Ohlsson

”Dels blev jag övertalad av en kompis men sedan tycker jag det är viktigt att göra något både för Svenska kyrkan och för det svenska kulturarvet. Det är väldigt roligt att lära känna alla olika personer i kyrkorådet och jobba nära dem. Och det känns fint att stödja de fastanställda, som gör ett fantastiskt arbete, så mycket som möjligt”, säger hon.

Just nu har kyrkorådet 10 ordinarie medlemmar men till årsmötet i mars avgår tre ledamöter och då behövs det nytt blod.

”Alla är välkomna, bara man kan svenska. Vi söker alla möjliga sorters intressen och kunskap. Det är jättekul att vara med och man stärker sin anknytning till Sverige. Kyrkan har en så viktig religiös och social roll att spela för oss som bor här och då är det viktigt att engagera sig”, säger Yvonne Ohlsson.

Är du intresserad av att vara med i kyrkorådet? Hör av dig till valberedningen: Anna Önnebo på anna@redfireengineers.com eller Tina Zenou på tina.lowzen@hotmail.com

Ansvarsfördelningen mellan kyrkoråd och kyrkoherde kallas för den dubbla ansvarslinjen. Kyrkorådet, de förtroendevalda, representerar den demokratiska linjen i sin egenskap av församlingens styrelse. Kyrkoherden i sin tur företräder ämbetslinjen och leder församlingens verksamhet. Rollfördelningen handlar om att styra respektive leda. Båda uppgifterna bygger på ett nära samarbete och att man tillsammans är överens om vad som ryms inom respektive ansvarsområde.

Förutsättningen för det gemensamma ansvarstagandet är att man äger en gemensam förståelse för uppgiften för att:

·        kunna ställa upp mål

·        kunna arbeta strategiskt

·        åstadkomma en god verksamhet

·        ha en god arbetsmiljö

I Kyrkoordningen och församlingsordningar för Svenska kyrkans utlandsförsamlingar beskrivs kyrkorådets ansvar för församlingen och dess ansvar i förhållande till kyrkostämman.

Kyrkorådets grundläggande uppgifter beskrivs i kyrkoordningen (2 kap. 5§)

·        Kyrkorådet är församlingens styrelse.

·        Ha omsorg om församlingslivet och har gemensamt med kyrkoherden ansvar för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd.

·        Kyrkorådet leder och samordnar församlingens förvaltning.

Vidare står det att kyrkorådet uppmärksamt skall följa de frågor som kan inverka på församlingens ekonomiska ställning.