Arbetarpartiet Socialdemokraterna i S:t Matteus församling

Här presenterar Socialdemokraterna sitt program för de kommande fyra åren. Se även valfilmen nedan.

Vi Socialdemokrater i S:t Matteus församling går till val för att:

• utveckla och bevara folkkyrkan som öppen, demokratisk och välkomnande. Kyrkan ska vara tillgänglig för alla som vill mötas och verka i kristen anda.

• utveckla S:t Matteus församling till en mötesplats som är relevant för alla församlingsbor. S:t Matteus församling ska delta i en demokratisk samhällsdialog som syftar till ett samhälle som håller ihop.

• stärka församlingens  sociala arbete och diakoniverksamheten. Kyrkan ska bidra till att bryta ensamhet och utanförskap och vara en tydlig part för medmänsklighet.

• låta Mikaelskapellet fyllas av aktiviteter som breddar församlingens kulturverksamheter och gudstjänstformer.

• all barnverksamhet ska vara avgiftsfri och inga avgifter ska vara kopplade till konfirmation.

• Svenska kyrkan skall vara en god arbetsgivare. Kollektivavtal och sociala krav skall vara självklara i kyrkans upphandlingar.

• kyrkan ska fortsätta vara en viktig kulturbärare. S:t Matteus uppskattade musikverksamhet ska tillsammans med andra kulturuttryck utvecklas vidare.

Socialdemokratiska nomineringsgruppen i S:t Matteus församling