Församlingsbibliotek i en pandemi

S:t Matteus församling har haft ett trumfkort i sin hand under hela pandemin, då litteraturen varit så viktig för många. Böckerna har varit det enda sällskapet när man är ensam. Läsningen har ersatt andra aktiviteter som man inte kunnat genomföra.

Hur har församlingsbiblioteket fungerat sedan pandemin bröt ut? Föreståndare Vivianne Hoogendoorn ger oss en inblick.

Under pandemin har biblioteket varit mer öppet än vanligt, fastän att biblioteket har varit stängt! Man har kunnat boka in besök på biblioteket från kl 10-19 måndag, tisdag och torsdag, 10–15 på onsdagar och 10–13 på fredagar. Det har också varit på många hembesök, egentligen bara en bokkasse utanför dörren och ett litet samtal i farstun. Då vi har många låntagare i hela Stockholm har vi också fått göra besök till andra stadsdelar. När jag har varit på väg hem från arbetet kan jag träffa en låntagare på en busshållplats för att byta kassar med böcker.

Det har också varit fler samtal via telefonen, då man ringer mig för att boka en egen bibliotekstid på biblioteket. Då får man hela biblioteket för sig själv och personlig service. Det har varit viktigt för många att få möjlighet att prata och diskutera om olika saker, både högt och lågt, under den här tiden. Många har varit väldigt isolerade men har ändå känt sig trygga på biblioteket.

Biblioteket stängdes på grund av pandemin den 17 mars 2020 men vi öppnade upp igen den 27 april 2020 med ”bok på väg” och ”boka ett bibliotek”. Den 3 augusti 2020 var biblioteket öppet som vanligt på måndag– torsdag men med bokade tider på fredagar, för de som ville vara ensamma på biblioteket av olika orsaker.

Den 9 november 2020 utökade biblioteket sina öppettider igen med ”boka ett bibliotek”. Självklart har vi hela tiden haft ”bok på väg”.

S:t Matteus församling har haft ett trumfkort i sin hand under hela pandemin då litteraturen har varit så viktig för många. Böckerna har varit det enda sällskapet när man är ensam. Läsningen har ersatt en del andra aktiviteter som man inte kunnat genomföra som vanligt. Läsande beskrivs av många som något meningsfullt att göra, en form av sällskap och att man intellektuellt ”håller igång”.

Det har varit väldigt tydligt hur viktig biblioteket är, både som plats med många nya utkomna böcker men också en möjlighet att låna en dator för att betala sina  räkningar, kommunicera med myndigheter osv.  Detta då många inte har tillgång till smartphone eller dator hemma.

Man har också kunnat boka biblioteket för att studera på vår studieplats. Eller så kommer man hit bara för att prata och fika på avstånd. De allra flesta kommer efter att jag har sms:at dom om en bok, som har kommit in. Bok kö efter populära nya böcker har varit lika lång under pandemin, som innan pandemin.

Biblioteksmiljön på S:t Matteus församling är kravlös det är en miljö där man får vara sig själv, men ändå tillsammans med andra. Miljön på biblioteket med böcker runt omkring oss bidrar till känslan av att man är omgivna av kunskap och andra människors tankar och idéer.