FISK – Fria liberaler i Svenska kyrkan

Här kommer en presentation av nomineringsgruppen FISK, Fria liberaler i Svenska Kyrkan. Se även deras valfilm nedan.

FiSK – Fria liberaler i Svenska Kyrkan

Det viktigaste arbetet i Svenska kyrkan sker ute i våra församlingar.
FiSK verkar därför för en decentraliserad kyrka där den enskilda människan kan påverka verksamheten sin församling. Detta innebär att FiSK tar avstånd mot sammanslagningar till stora enheter. I sin tur innebär detta också att FiSK vill att Sankt Matteus förblir en egen församling.
FiSK verkar för att kyrkan tar socialt ansvar för människor som far illa och tar tillvara ideella krafter och insatser från medlemmar i kyrkan som vill hjälpa till. Detta är nödvändigt för att motverka ett förväntat medlemstapp och för att i förlängningen bibehålla en god ekonomi i församlingen.
FiSK verkar också för att du själv ska kunna välja vilken församling du vill tillhöra.