En del av Masthuggskyrkan i mörker med skymningsljuset bakom. Fönstren i kyrkan lyser upp i det mörka.
Foto: Anna-Karin Höglind

Projekt: Masthuggsberget

Nyhet Publicerad Ändrad

I samarbete med bl.a. Göteborg stad har församlingen under ett års tid diskuterat möjligheterna för Masthuggsberget, området runt Masthuggskyrkan. I samråd- och arbete med bland annat Göteborg stad, trafikkontoret och polisen är ambitionen att göra Masthuggsberget en öppen och trygg plats för alla, alla tider på dygnet. Läs mer om förändringarna och arbetet!

Bakgrund

Masthuggsberget besöks dagligen av människor från olika håll, med olika syften, allt från motionärer, boende, hundrastare, besökare i kyrkan och turister. Området kring Masthuggskyrkan har i allt högre grad blivit en mötesplats för ungdomar kvällstid, med mycket trafik och buller som följd. Något många boende upplever har gjort Masthuggsberget till en mer otrygg plats att vistas på.

Vad som hänt

• I maj 2018 arrangerades två välbesökt medborgardialoger. Ur träffarna framkom olika punkter som det finns önskan om förändring kring, bland annat problem med trafikstörningar och otrygghet i närområdet. Från besökarna kom samma önskan: att Masthuggsberget blir tryggare och öppnare för alla att besöka, oavsett tid på dygnet.
  • Efter dialog med trafikkontoret infördes förbud av fordonstrafik mellan 22.00-06.00 runt Masthuggskyrkan. Det är polisens sak att se till att det efterlevs.  Förbud och skyltar ta tid att ge effekt, då många kör upp av gammal vana.
  • Parallellt med detta har flertalet förslag lämnats in från olika håll både till Majorna-Linnés medborgarbudget och även till Göteborgsförslaget gällande platsen. Bland annat odlingslotter och fortsatta medborgsdialoger finns med i förslagen.
  • Förhoppningen är att alla som har förslag och engagemang kring platsen på något vis ska kunna samordnas så det faktiskt finns möjlighet till påverkan.