Foto: Johan Nilsson

Husby-Ärlinghundra kyrka

Husby-Ärlinghundra kyrka en av Uppsala stifts fyra östtornskyrkor, det vill säga att tornet står i öster över altaret och koret.

Vid Husby-Ärlinghundra kyrka ligger Märsta pastorats största kyrkogård, en minneslund samt en askgravlund. Eftersom det är pastoratets främsta begravningsplats har kyrkogården även muslimska kvarter.

Antal sittplatser: 150

Brandskyddsgräns: 250

Om kyrkans historia

De äldsta delarna av Husby kyrka är från 1150-talet men troligen fanns det en gårdskyrka i trä här före dess. Det ger i alla fall namnet Husby en vink om. Tornet, koret och en tredjedel av långhuset är från den ursprungliga kyrkan, resten har byggts till efter hand.

På 1200-talet förlängdes kyrkan västerut och under 1400-talet byggdes sakristian. Kyrkans tornspira var lång och smärt fram till 1719 då den byttes ut mot den runda, ”knubbiga” spira som nu syns över slätten. Samtidigt som man bytte spira passade man på att korta tornet en aning.

Medeltida skulpturer finns det gott om i kyrkan. Äldst och märkligast är den som föreställer S:t Mikael, triumferande på en drake. Den är daterad från 1200-talet. På södra korväggen, vid dopfunten, hänger en nedtill avsågad bild av Maria,  sörjande vid korset och ovanför dörren till vapenhuset på södra långväggen sitter en skulptur av den sörjande Johannes. Troligen har bilderna varit placerade på var sin sida av triumfkrucifixet i öppningen mellan långhus och kor. De härstammar från 1300-talet och torde vara tillverkade i Sverige.

Vi har av säkerhetsskäl inte möjlighet att hålla våra kyrkor öppna men du kan titta in i kyrkan med hjälp av rörliga panoramabilder.

Närbild på den uppspända varpen i en vävstol.

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Genom hela livet är Svenska kyrkan en följeslagare. Till vardag och fest, i glädje och sorg vill kyrkan vara närvarande i det som sker.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för begravningsverksamheten i Märsta pastorat.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Nyheter kring Husby-Ärlinghundra kyrka

Kyrkogården utvidgas

Husby-Ärlinghundra kyrkogård utvidgas mot norr, med början hösten 2023.

Kyrkogårdsandakter i Husby-Ärlinghundra kyrka

Välkommen med på kyrkbuss till kyrkogårdsandakter vid Husby-Ärlinghundra kyrka. Först finns tid att besöka kyrkogården och sköta sina gravar. Därefter, ca 14.15, är det en kort andakt i kyrkan. Fika serveras i församlingshemmet. Återresa 16.00.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev från Märsta pastorat! Information, tips om arranengemang, gudstjänsttider – till din e-postbrevlåda, varje vecka. Anmäl dig här!