Frågor och svar gällande begravning/begravningskaffe

Att behöva skjuta upp, eller inte kunna närvara vid en anhörigs begravning kan kännas svårt. Att man tillhör en riskgrupp, är sjuk, eller helt enkelt inte kan resa, kan innebära att man ofrivilligt måste avstå. En begravning gör man inte ”om”, men vi som arbetar i Mariefreds församling försöker, på alla sätt, att vara öppna för alternativa lösningar i dessa tider. Läs mer nedan, nya regler from. 21.07.01

Så vad kan man då göra?

I kyrkan får vi vid begravning enligt folkhälsomyndigheten vistas 100 anhöriga, detta gäller from. 21.07.01,  i Gravkapellet får man vara 35 personer.

EN EGEN MINNESSTUND LOKALT
Kommer begravningen för din anhöriga att äga rum i ett annat land, eller en annan del av Sverige?

Kanske kan det vara ett alternativ att ha en egen, liten minnesstund lokalt. Den kan äga rum hemma, i kapellet, i kyrkan, eller på annan lämplig plats. Kanske äger den till och med, om möjligt, rum samtidigt som den faktiska begravningen?

Vill du ha hjälp med att tänka kring, och utföra en sådan: tveka inte att höra av dig!

Att få komma samman, tända ljus, sjunga en psalm, tillsammans lyssna till musik, och ta ett sista avsked kan betyda mycket.

HUR GÖR VI MED BEGRAVNINGSKAFFET EFTER BEGRAVNINGEN?
Vårt församlingshem finns för uthyrning men pga rådande omständigheter
får det bara vara 50 personer (21.07.01) och kyrkans personal kan inte ordna med förtäring, det får man ordna med själv och tänka på att hålla avstånd och god hygien.

Själva gravsättningen av den avlidne sker ofta några veckor efter själva begravningen. Förutsatt att läget i världen har förbättras, kanske detta kan vara ett tillfälle att bjuda in till begravningskaffe även om det sker långt framöver? Vi i Mariefreds församling kommer att vara öppna för att ha begravningskaffen och minnesstunder även utanför ”ordinarie tider”. Inom 1 år ska gravsättningen ägt rum men för minnesstund finns ingen tidsbegränsning.

Präst Torbjörn Burvall 076 803 55 01   torbjorn.burvall@svenskakyrkan.se

Präst Elise Bertilsson 076 803 55 02       elise.bertilsson@svenskakyrkan.se

Här kan du läsa mer om begravning i Coronatider