Olika typer av gravar

Det finns flera olika typer av gravar. I Malmö finns enskilda gravplatser, minneslundar, askgravplatser och kistlundar.

De olika typerna av gravar kallas också gravskick. Det finns även möjlighet att få tillstånd att sprida askan av den avlidne på en särskild plats. Det ansöker man om hos länsstyrelsen.

Det är viktigt att de anhöriga är överens vid valet av gravplats. Med respekt för den avlidne ska en gravsättning alltid betraktas som definitiv och gravfriden värnas. Om de efterlevande är tveksamma är det bättre att vänta med gravsättningen tills man är överens och kommit fram till en lösning, än att riskera att det blir fel. Urnan kan förvaras avgiftsfritt hos kyrkogårdsförvaltningen i upp till ett år.

Gravplatsvisning för samtliga kyrkogårdar i Malmö: 040-27 95 01

Enskild gravplats

En enskild gravplats är en individuell gravplats med en gravrättsinnehavare, där en gravrätt upplåtits och det finns ett gravbrev.

Kistlund

En kistlund är ett område för kistor, där den avlidne gravsätts i en stor gräsyta utan särskild markering av själva gravplatsen.

Askgravplats

Askgravplatser kan ses som ett mellanting mellan en konventionell gravplats och en minneslund.

Minneslund

En minneslund är en gemensam och anonym gravplats som sköts utan kostnader för dem som har anhöriga gravsatta där.