Nytt kvarter för buddhistiska gravplatser

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu finns ett helt nytt kvarter för buddhistiska gravplatser på Fosie kyrkogård. Mer än hundra kistplatser är förberedda – det täcker behovet i ett par decennier framåt.

Det finns ingen exakt siffra på hur många buddhister som bor i malmöområdet.
– Men en grov uppskattning är att det är åtskilliga tusen, säger Birger Signäs.
Han har 45 års erfarenhet som begravningsentreprenör och ingår i det mångkulturella utskottet hos SBF, Sveriges Begravningsbyråers Förbund. Dessutom anlitas han för utbildningar om mångkulturella begravningsplatser av SKKF, Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund.
– Buddhismen är en livsåskådning, ett sätt att leva med omsorg om allt som är skapat, sammanfattar Birger.

Buddhas tankar spred sig till många delar av världen och har olika inriktning i olika länder.
Gemensamt är målet att uppnå Nirvana, dit vi når genom reinkarnation.
– Kroppen är själens tempel, kroppen har fullgjort sin funktion när själen går vidare.
Efter ett dödsfall är jordbegravning och kremation ungefär lika vanligt. Men vid kremation är minneslunden inte aktuell.
– Det är viktigt att ha en tydlig plats att gå till, säger Birger. Men traditioner förändras och anpassas efter hand, så kanske är minneslunden ett alternativ om trettio år.

Buddhistisk tradition förespråkar inget särskilt väderstreck för gravplatserna, inte heller finns krav på jungfrulig mark – alltså mark som inte varit begravningsmark tidigare.
En buddhistisk begravning sker som regel inom en vecka efter dödsfallet, och ceremonin hålls ofta i Heliga korsets kapell på Fosie kyrkogård.
– Ett vanligt inslag i ceremonin är ett eldfat utanför kapellet, där man bränner bland annat bönelappar.

Den främsta skillnaden mot kristen tradition, är att gravstenen alltid placeras vid fotänden. En liten yta framför används för att smycka med till exempel rökelseskålar, ljus och blommor.
– Som regel besöks gravplatsen bara en gång om året. Då smyckar de anhöriga med frukt och blommor i orange, och det är viktigt att ingen grav blir utan.
Men traditioner förändras och förnyas, de flätas in i den västerländska kulturen.
– Vi tar och ger och skapar nya traditioner. Vissa buddhister firar alla helgon och tänder ljus på gravarna den helgen.

Det buddhistiska området kvarter 9 togs i bruk 1989. Sedan dess har det skett 133 gravsättningar där och i dagsläget är bara ett fåtal kistplatser kvar.
– På det nya området, kvarter 8, har vi 104 kistplatser till att börja med, säger landskapsingenjör Erik Ljungberg. Med samma takt som tidigare på efterfrågan är behovet täckt minst tjugo år framåt.

Birger Signäs har lång erfarenhet inom begravningsväsendet, och har skaffat sig gedigen kunskap om olika trosinriktningar och deras traditioner. I den mångkulturella staden Malmö är det en självklarhet, anser han. Foto: Mona Davidsson
Den enda påtagliga skillnaden mot traditionella svenskkristna gravar, är att på en buddhistisk gravplats placeras stenen vid den dödas fotände. Foto: Mona Davidsson