S:t Pauli kyrkas byggnadshistoria
Kyrkan är en stadskyrka som ligger på en bred boulevard mitt i blickfånget på det trädkantade breda promenadstråket Kungsgatan. Kyrkans placering är monumental. Det är även en tydlig axel från Sankt Pauli kyrkogata med allé mot kyrkogården. Kyrkan har stor betydelse för upplevelsen av stadsdelen Rörsjöstaden. Församlingshemmet intill kyrkan, det före detta tingshuset ritat av Theodor Wåhlin, bidrar också till miljön.
En kyrkobyggnad som symboliserar jämlikhet och demokrati
Kyrkan byggdes under Malmös kraftiga expansion under industrialiseringen med stor befolkningstillväxt. Det var också under folkrörelsernas framväxt där kraven på jämlikhet och demokrati grodde. Arkitekt Emil Langlet förespråkade centralkyrkan som den bäst lämpade kyrkoplanen för den protestantiska kyrkan. Alla skulle se och höra bra och centralkyrkan ansågs stå för en mer jämlik syn. Centralrummet skulle vara omslutande och ge samhörighetskänsla. Centralkyrkan var dock inget som förordades av Överintendentämbetet när Helgo Zettervall arbetade där och han motarbetade förslag med centralkyrkor. Förebilder till centralkyrkorna går ända tillbaka till Pantheon och Hagia Sofia. S:t Pauli kyrka skiljer ut sig genom sin säregna form från flertalet långhuskyrkor som byggdes i Skåne.
S:t Pauli kyrka invigdes 26 november 1882
Byggnadsarbetet påbörjades under 1880. Kyrkan invigdes den 26 november 1882 av professor Claes Warholm på uppdrag av biskopen. Kostnaden för uppförandet av kyrkan slutade på 232 089 kr samt ytterligare 12 000 kr för inventarierna. Länk till att räkna ut penningvärdet idag på Ekonomiska muséets webbplats.
S:t Pauli kyrka är ritad i italiensk medeltida tegelarkitekturstil
Kyrkan har en sexhörnig form med fasader av gult tegel och hög sockel av granit. Det centrala tornet omges av tolv mindre torn, symboler för Jesus och de tolv lärjungarna. I toppen av huvudtornet finns ett guldkors med en krans som ska påminna om Guds Andes låga och den första pingstdagen. Fasaden karaktäriseras av detaljrikedom med blinderingar, formtegel och gjutna cementdetaljer. Italiensk medeltida tegelarkitektur har inspirerat Langlet som bodde länge i Italien. De tregrupperade rundbågiga fönstren i tre nivåer är ett återkommande tema på fasaderna. Totalt finns det 36 fönster i det centrala kyrkorummet. Kyrkan har en koncentrerad form som stegras uppåt i etapper för att krönas med mittornets spira.
Mycket välbevarad exteriör
Kyrkans exteriör är mycket välbevarad och intakt förutom taket. 2014 lades ett nytt tak med aluminiumplåt, som gnistrar och blänker som en diamant i solljuset. Plåten kommer att mattas om några år. Takets nygjorda plåtdetaljer är omsorgsfullt utförda.