Läktarorgel med synliga pipor och över orgeln hänger ett kors.
Foto: Ajan Gendel

Orglarna i S:t Andreas kyrka

S:t Andreas kyrka har en av Sveriges bästa neobarockorglar, en svenskromantisk kororgel och två positiv.

Läktarorgeln en av Sveriges bästa neobarockorglar

Läktarorgeln i S:t Andreas kyrka byggdes 1961 av Flentrop Orgelbouw, Holland, och renoverades och efterintonerades av samma firma våren 2005. Orgel är med sina 41 stämmor ett förstklassigt exempel på holländsk orgelrörelse med en varm och fyllig sjungande orgelklang med rötterna i 1700-talet. Med sin ovanligt rika palett av karaktärsfulla och färgrika stämmor räknas den som en av Sveriges bästa neobarockorglar. Orgeln är helmekanisk förutom pedalen, som har elektrisk registratur med avställare för de starkaste pedalregistren.

Läktarorgel S:t Andreas kyrka

Kororgeln

Kororgeln invigdes på Marie bebådelsedag 2006 och har även den visat sig vara ett ovanligt klangskönt och förvånansvärt mångsidigt instrument för sin storlek. Orgeln är ett ”hopplock” av begagnade delar från olika svenskromantiska instrument från 1900-talets början. Anders Johnsson har samlat ihop delarna och projekterat orgeln. Huvudsakligen består orgeln av 1926 års Setterquistorgel från Österåkers kyrka. Alla 10 originalstämmor, rooseveltlådor och magasinsbälg har återanvänts därifrån. Orgeln har utökats på tre tilläggslådor av Roosevelttyp från 1936 av Åkerman & Lund. Dessa, liksom Mixturen, kommer från Arboga kyrka. Violon 16' stammar från 1922 års Walckerorgel i Urshults kyrka. 2017 fick orgeln ett återanvänt tremanualigt Eisenschmidtspelbord från Limhamns kyrka och 2020 insattes ett tidigare vakant positiv med stämmor från USA på unitlådor. Clarinette, Oboe, Flûte octaviante och Dulciana är av E M Skinner.

Kororgel S:t Andreas kyrka
En kororgel som står i S:t Andreas kyrka
Foto: Anders Johnsson

Kistorgeln i Korskapellet

Kistorgel byggd av Åkerman  Lund/Tomaz Mocnik 2017.
Träprincipal 8’ diskant (i fasaden)
Gedackt 8’ B/D
Flöjt 4’ B/D
Flageolet 2’ B/D

RELATERAD INFORMATION

Orgelpipor

Orgelpunkt Malmö

Orgelpunkt Malmö är ett forum för dig som älskar orgelmusik. Här hittar du information om orgelkonserter, lunchmusik, orgelundervisning, orgeldemonstrationer, orgelvisningar och andra orgelrelaterade evenemang i Svenska kyrkan Malmö. Här finns också möjlighet att läsa om en del av Malmös orglar.