Tända ljus på sjukhusets Stilla rum
Foto: sjukhuskyrkan

Stilla rum

På Skånes Universitetssjukhus i Malmö finns ett Stilla rum. Här kan du hämta kraft i en lugn och avslappnad miljö, be, meditera, lyssna på levande musik eller skriva ner dina tankar, böner och önskningar.

Stilla rum på sjukhuset ger plats för återhämtning

På ett stort sjukhus som Skånes Universitetssjukhus i Malmö kan det behövas lugna och avslappnade platser för återhämtning. I sjukhusets Stilla rum kan du njuta av tystnaden, be dina böner eller skriva ner tankar. I skåpen finns bibel, koran, psalmbok, bönematta och några barnböcker att låna.

Tanken att bygga meditativa rum på offentliga platser formulerades redan på 1950-talet av Dag Hammarskjöld, FN:s dåvarande generalsekreterare. Rummen på Skånes Universitetssjukhuse gestaltades 2013 av Malmö Förskönings- och planteringsförening, på initiativ av Sjukhuskyrkan och i samråd med företrädare för olika religioner och designstudenter från DTU i Lund.

Stilla rum på Jan Waldenströms gata 18

Stilla rummet ligger på våning 3. Här kan du meditera, be eller bara slappna av. På onsdagar kl. 12  finns möjlighet att tända ljus för någon eller något du vill tänka på medans du kan lyssna på levande musik. Det är sjukhuspastorn Hillevi Jönsson som spelar piano. Rummet är öppet alla dagar kl. 7-18 och kan även besökas med rullstol.

Närbild på händer som spelar piano.

Musik med ljuständning

Varje onsdag kl. 12 under vår- och höstterminen är du välkommen till Stilla rum för en kort musikstund med ljuständning. Du hittar Stilla rum på Jan Waldenströms gata 18, 3:e våningen.

Stilla rum på Jan Waldenströms gata 18 öppet dygnet runt

I närheten av barnavdelningen och onkologen och mitt emot kvinnokliniken ligger sjukhusets andra Stilla rum. Här är det öppet dygnet runt.