Regissören står och tittar mot kameran
Foto: Sofia Lindstrand

Regissören: "jag är superglad över priset"

Nyhet Publicerad

Det blev filmen Bullets i regi av Peter Pontikis som tog emot Svenska kyrkans ungdomspris på BUFF, barn- och ungdomsfilmfestivalen.

Det är en överraskad Peter Pontikis som under torsdagskvällen tar emot Svenska kyrkans ungdomsfilmspris på BUFF, Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö, för sin film Bullets. Ett pris som ger Pontikis 100 000 kronor, pengar som finansieras gemensamt av Svenska kyrkan på nationell nivå, stift och Svenska kyrkan Malmö.

– Jag var helt oförberedd och är superglad över priset! Jag hade ju inte ens tagit på mig den fina skjortan, säger regissören och manusförfattaren Pontikis.

– Jag blev så tagen av motiveringarna från jury och sen väldigt glad att filmen passar in i de kriterierna som efterfrågades för priset. Det är sådant man alltid strävar efter, men som inte alltid får plats i ett narrativ, att få in alla de grejerna.

Bland motiveringarna för att Bullets skulle ta hem priset fanns bland annat att ”filmen är en angelägen skildring av ett högaktuellt ämne” och ” Den lämnar oss med en känsla av att vi, som samhälle, måste göra mer”.
Det är en film som handlar om 12-årige Abdel som drömmer om att bli veterinär, men som av omgivning och omständigheter drivs i en helt annan riktning, allt djupare in kriminalitetens våldsspiral. Den har beskrivits som en halvt dokumentär dramathriller om de krafter som driver unga in i gängkriminalitet.

Grunden till filmen låg på många sätt i en känsla för Peter Pontikis

– På ett känslomässigt plan kom det ur frustration kring hur saker ser ut i samhället. Mer konkret så kom det ur att jag, när jag pluggade, jobbade extra som lärare i Järvaområdet i Stockholm. Jag lärde känna många och sen när de här vapenvåldet ökade under vintern 2018–2019 så bestämde jag mig för att gå tillbaka och se; varför händer detta nu? Varför eskalerar det?

– Jag tog kontakt med människor jag jobbat med, lärare och några ungdomar till att börja med och började göra omfattande research med intervjuerna som grund. Det fortsatte med att jag även pratade med socialarbetare och poliser, och försökte få grepp om varför utvecklingen var som det var, säger Pontikis.

Många av händelserna är på sätt och vis hämtade ur verkligheten. Det är fragment eller delar av historier som Pontikis hört från människor ute i Järva, som han sedan satt samman till ett narrativ. För de verkliga historierna hörde inte ihop.

Även delar av teamet så väl framför som bakom kameran, från huvudrollsinnehavare till cateringpersonal, kom från förorter till Stockholm där filmen spelades in.

– Vi var i Husby och castade för huvudrollen. Det skulle vara en kille mellan 11 och 15 år. Så fick vi massa ungdomar och där hittade vi våra huvudkaraktärer i filmen, Efter vi hittat ungdomarna gjorde vi en omfattande workshop- period, där vi improviserade med barnen. Jag gav aldrig ut något manus utan jag berättade vad som händer och vad scenen går ut på, sen spelade vi upp det. De hade inte riktigt läst repliker utan återberättade och använde sina egna ord. Det tillät dem att använda sitt eget språk, vilket var ovärderligt för filmen.

Hur beskriver du själv filmen för någon som inte sett den?

– Som en drabbande dramathriller som belyser en vår samtids mest brännande frågor. Samtidigt vill jag heller inte bara göra politik av det, för det finns så mycket mer. Framför allt pojkens öde och valen han ställs inför och hur det är att växa upp i en miljö som inte tillåter en att vara det barn man har rätt till.

Vad ska du göra för prispengarna?

– Oj, jag har inte ens tänkt på det än. Jag tror att det kommer hjälpa mig utveckla ett nytt projekt. Just nu jobbar jag med en dokumentär som går över lite längre tid och en långfilm. Pengarna ger mig ett stöd i mitt arbete som är ovärderligt, säger Peter Pontikis.

Filmen Bullets har premiär 28 april.

Text: Johan Blixt

Juryn

Juryn bestod av Jesper Ödemark, församlingspedagog i Malmö och juryns ordförande, Erica Lang, gymnasiepräst i Malmö och Patrik Blomberg Book, regissör och musiker.

– Bullets är en väldigt spännande film, som samtidigt inte glorifierar det våld den innehåller. Det är en historia som väcker mycket känslor, och vi återkom under juryarbetet till de jobbiga frågor den lämnar oss med. Det, om något, är ett tecken på att den gjort intryck och förtjänar priset, säger Jesper Ödemark, ordförande i juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris.