Två unga tjejer sitter och skrattar tillsammans.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

"Gemenskapen som bildas i kyrkan är svår att slå"

Nyhet Publicerad

Gemenskap, nya vänner, lugn och stöd. Här är vad tidigare konfirmander själva säger om sin konfirmationstid i Svenska kyrkan Malmö.

Julia Fridh, 16 år

Vad är ditt finaste minne från konfatiden?

- Sista kvällen på lägret när alla äntligen blivit nära och att vi skulle åka hem och alla var ledsna att vi skulle åka.

Hur gick tankarna när du valde grupp?

– Jag valde en sommargrupp för jag ville inte att det skulle störa så mycket i skolan.

Vad känner du att det har gett dig/betytt för dig?

– Det har gett mig jättemycket och betytt riktigt mycket för mig. Det var jätteskönt med allt stöd man fick från ledare och andra konfirmander.

Ronja Nilsson, 19 år

Vad är ditt finaste minne från konfatiden?

– Mitt finaste minne från konfirmationen är svårt att säga för det var inte ett tillfälle utan gemenskapen i gruppen som bildades under det sista lägret.

Hur gick tankarna när du valde grupp?

– Jag valde först en annan grupp men sen när ungefär halva min klass skulle konfirmera sig i Husie valde jag att byta. Det är det bästa beslutet som jag tagit.

Vad känner du att det har gett dig/betytt för dig?

– Konfirmationen har betytt jättemycket för mig för det har alltid varit en trygg plats som fortfarande är ett av de ställen som jag går till om det är något eller bara behöver en paus från vardagen. Gemenskapen som bildas i kyrkan är det svårt att slå och man känner sig alltid välkommen och uppskattad.

Pia, 14 år

Vad är ditt finaste minne från konfatiden?

– Läger och alla aktiviteter vi har haft.

Hur gick tankarna när du valde grupp?

– Jag ville ha en som ligger nära så att jag lätt kan ta mig dit. Jag kände också en del från början och jag tycke det skulle vara skönt att inte behöva komma dit utan att känna någon alls.

Vad känner du att det har gett dig/betytt för dig?

– Nya vänner, ha något att längta till i veckan och lära mig mer om kristendomen och kyrkan till exempel hur de ställer sig till olika samhällsfrågor.

Johanna Palm, 19:

Vad är ditt finaste minne från konfatiden?

– All gemenskap mellan konfirmanderna, samt lägret där man knöt ihop banden mellan varandra djupare, och även att man hittade på mycket aktiviteter under passen.

Hur gick tankarna när du valde grupp?

– Då fanns söndagsgruppen, vilket passade mig och mina vänner mest. Samt där vi kände flest personer.

Vad känner du att det har gett dig/betytt för dig?

– Djupare förståelse för kristendomen och få mer svar. Men även en upplevelse och vänner man aldrig glömmer.