Charles Villiers Stanford (1852-1924)
The Angelus ur Three Idylls, Op.194
Stanford föddes i Dublin och studerade bl.a. i Leipzig för Carl Reinecke. Han skrev en stor mängd musik för olika instrument, inte minst orgelmusik. The Angelus (angelusbönen eller ängelns hälsning) är en daglig bön som, när den beds i kyrkan, omgärdas av 3x3 klockklämtningar. Stanfords tonsättning börjar med ett tema i c-moll, som kulminerar i ett dramatiskt tutti. Sedan följer en lugn B-del, som inleds av en soloflöjt, vilken markerar bönens klockklämtningar. A-delen återkommer och sedan rundas stycket av med en stillsam coda.
Samuel Barber (1910-1981)
Adagio for Strings, Op.11
(arr.: William Strickland)
Barbers stråkkvartett, Op.11 tog lång tid att skriva. Så lång tid att den ensemble som skulle uruppföra stycket under en turné, hann att åka iväg på sin turné innan verket var färdigt. Men under mitten av september 1936 verkade det ha lossnat. Då skrev Barber till cellisten Orlando Cole att den andra satsen just hade blivit färdig ”…it is a knockout! Now for a Finale.” Han fullbordade verket 1936 men reviderade det flera gånger de närmsta åren. Den ovan nämnda andra satsen arrangerades av tonsättaren för stråkorkester med titeln Adagio for Strings. Här framförs alltså ett arrangemang av arrangemanget av stråkkvartettsatsen.
Hampus Söndrebo (f. 1994)
Toccata (2022)
Min Toccata är komponerad år 2022 till ett körjubileum; ungdomskören Mixtum i Dalby församling fyllde 15 år. Stycket är delvis inspirerat av den nordtyska toccatan, med fria/improvisatoriska partier som kontrasterar mot mer bundna partier. Under min egen tid som korist i Mixtum sjöng vi, vid flera tillfällen, Lars-Erik Larssons Förklädd Gud. Därför har jag komponerat in några, mer eller mindre hörbara, citat ur det verket.