Två flickor går tillsammans utomhus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Årskurs 4-6

Här hittar du aktiviteter för årskurs 4-6. Anmäl din klass till Bibeläventyret eller ta del av det pedagogiska materialet Abrahams tält, en bussresa till judendomen, islam och kristendomen.

Bibeläventyret

Bibeläventyret är ett är icke-konfessionellt undervisningsprogram om Bibelns berättelser. Det uppfyller Lgr 11 krav på saklighet och allsidighet. Genom berättelser, teater, musik och trolleri med mera tar den licensierade instruktören er igenom Bibelns berättelser som innehåller kända berättelser som b.la Skapelsen, Noaks ark, David och Goliat, Moses och Jesus.

Årskurs 4 , gamla testamentet

När: 3 tillfällen, höst och vårtermin. 90 minuters lektioner.
Var: I klassrummet

Årskurs 5, Nya testamentet

När: 3 tillfällen, höst och vårtermin. 90 minuters lektioner.
Var: I klassrummet
Varför: Undervisningen i religionskunskap för åk 4-6 ska behandla centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i dem religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder. Lgr 22

Se kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Abrahams tält

Abrahams tält är ett projekt som tar din klass på en heldags bussutflykt till Malmö Ortodoxa Synagoga, Moskén på Islamic Center samt en kyrka. Syftet är att visa eleverna de tre abrahamitiska religionernas heliga rum och samtidigt diskutera levnadsregler, ritualer, värderingar etcetera. Syftet är också att göra det enklare för dig som pedagog att få med din klass till platserna, då bussen hämtar på skolan, kör er till de olika platserna och sedan lämnar er på skolan igen. I samband med utflykten får ni ta del av en kort film och om ni önskar även en kortare lärarhandledning.

Vill du läsa mer om  Abrahams tält  och få tillgång till resursmaterialet länk till malmö delar.

Vem: Åk 5
När: HT och VT
Var: En rundtur mellan tre heliga rum
Varför:  I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor.
Lgr 22
”Skolans mål är att varje elev kan leva sig in i och förstå andra människors situation” Lgr 22

Anmälan till Helena.Eriksson4@svenskakyrkan.se

Visning av kyrka

Många frågor kommer upp av att vara på ett ställe som man inte brukar vara på. Välkomna till Kirsebergskyrkan, vi kan finnas på plats och ge en rundtur och berätta om de olika symbolerna i kyrkan.
Kyrkan är även öppen vardagar mellan kl. 9.00-15.00, kanske vill ni flytta en lektion dit en dag? Anmäl också detta på förhand i så fall, så det inte är något annat inbokat i kyrkan.

Vem: Alla årskurser
När: HT och VT eller vardagar kl. 9.00-15.00
Var: Kirsebergskyrkan Vattenverksvägen 25
Varför: Undervisningen i religionskunskap (för åk 4-6) ska behandla hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar. Lgr 11- 5.14