Foto: Jens C Hilner

Husie församlingshem

Husie församlingshem byggdes 1966 i brutalistisk stil efter ritningar av den prisbelönte svenske arkitekten Carl Nyrén. Huset är hem för många av kyrkans verksamheter och här finns också Syster Astrids kyrka.

Svarvit Illustration Jesus på korset. Ordet Påsken i gult.

Fira påsk i Malmös kyrkor

Välkommen att ta del av den fängslande berättelsen om Jesu död och uppståndelse i någon av Malmös 22 kyrkor under Stilla veckan och påsk.

Husie församlingshems byggnadshistoria

Under 1960-talet växte Malmös befolkning och kyrkan hade behov av större och mer ändamålsenliga lokaler. Den prisbelönte arkitekten Carl Nyrén fick uppdraget att rita Husie församlingshem efter att ha vunnit en arkitekttävling.

Byggd i brutalistisk stil

Huset i brutalistisk stil stod klart 1965. Det är en enkel, låg byggnad med grova tegelmurar. Den låga höjden var en nödvändighet eftersom byggnaden uppfördes i den dåvarande inflygningskorridoren till närliggande Bulltofta flygplats. I anslutning till Husie församlingshem står ett fristående cylinderformat klocktorn.

Se en 360-vy av församlingshemmet invändigt via Google View

Syster Astrids kyrka

Syster Astrids kyrka ligger inne i Husie församlingshem och fick sitt namn så sent som 2020 efter förslag från Husies verksamhetsråd.

Uppkallad efter församlingssyster Astrid sundgren

Kyrkan är uppkallad efter Astrid Sundgren (1907-1996) som arbetade som församlingssyster i Husie från 1930-talet och ända fram till 1972.

Dåtidens distriktssköterska

Församlingssystrar var pionjärer till nutidens distriktssjuksköterskor. Till en början fick Astrid en tjänstecykel av kommunen så att hon kunde besöka församlingsborna och hjälpa till med allt från att lägga om sår till att samtala om stort och smått. Efter en tid fick Syster Astrid ett mottagningsrum i Husie församlingshem, och även en personalbostad där hon bodde fram till 1969.

Stor nöd i församlingen

När Astrid kom till Husie var arbetslösheten hög bland de 4000 invånarna i Husie och folk levde på ingenting. Astrid samlade in potatis, överskottsfisk i hamnen och köttben från charkuteristen och delade ut. Vid ett hembesök hos en familj där hustrun var sjuk hördes konstiga ljud från köket: där hade hästen inkvarterats. Med hjälp av hälsovårdsmyndigheten fick hon husägaren att förstå att hästen måste ut.

Stort engagemang för Husie

Hon var ledare för Husie scoutkår, lärarinna i söndagsskolan och verksam i syföreningen. Hennes engagemang för Husie har gjort att hon idag har en gata i Nya Riseberga uppkallad efter sig och nu även en kyrka.

Tre smala tavlor bredvid varandra. Den vänstra visar en vuxen med ett litet barn, den mittersta ett ansikte och den högra en människa som bär en annan människa.
De tre tavlorna symboliserar treenigheten och binds samman av regnbågen som står för det eviga livet. Foto: Jens C Hilner

Sevärdheter

Triptyk av Ingemar Thalin

Tre tavlor bildar en triptyk ovanför altaret. De är skapade av konstnär Ingemar Thalin. Motivet symboliserar treenigheten och binds samman av regnbågen som står för det eviga livet.

Långt, liggande kors på korväggen som kopplas samman med ett träd till höger och en sol till vänster.
Det liggande korset bildar en horisont där himmel och jord möts. Foto: Jens C Hilner

Liggande kors

På korväggen finns ett stort diagonalt liggande kors som bildar en horisont där himmel och jord möts. Tvärbjälken är också ett träd som bland annat står som symbol för Gudsfolkets mångfald och enighet genom stammen Kristus. Vid korsets fot finns en stor sol. Den är bland annat symbol för Gud som utstrålar ljus och kärlek och Kristus som är rättfärdighetens sol.

Orgel från Lund

Orgeln är byggd av Mårtenssons orgelfabrik i Lund.

Liten orgel i trä med synliga pipor. I förgrunden ett palmblad och ett altarbord med ljus och blommor.
Orgeln i Syster Astrids kyrka är byggd i Lund. Foto: Jens C Hilner