Två barn skrattar i kyrkbänken.
Foto: Johannes Frandsen

Barn och familj

Heliga Trefaldighetskyrkan är en plats för alla. Barnen är alltid välkomna till gudstjänsterna och i kyrkan finns en barnhörna. På Helgas Café finns det ett Familjecafé. För skolklasser erbjuds visning av kyrkan, särskilt inför påsk och jul.

Kom och ät! Torsdagar 15.00 - 18.30

Visst vore det väl skönt att som småbarnsförälder någon gång då och då slippa tänka på vad man ska äta till kvällsmat och hur man ska hinna laga det? Hur er familj än ser ut – alla är lika välkomna till “Kom och ät!” på Helgas Kafé.

• Varje torsdag kl 15.00–18.30 bjuder vi på god samvaro och god mat, samtal, pyssel, sång och lek.
  • Kl 16.00–17.00 erbjuder vi barnen olika aktiviteter. Varje vecka finns något nytt pyssel att prova på.
  • Kl 17.00 serveras kvällsmat för hela familjen och kl 18.30 säger vi hejdå och hoppas att vi ses snart igen!

Det går bra att komma och gå som det passar er. Maten vi erbjuder är vegetarisk, laktosfri och fri från nötter.

För skolor

Julspel

Veckorna innan jul är skolklasser välkomna för att höra berättelsen om hur Jesus föddes i ett stall, hans föräldrar, änglarnas glädjesång, om herdarnas upptäckt och om de tre vise männen. Här finns utrymme för frågor och samtal om varför vi firar jul.

Påskvisning

Visning av påskskåpet. Med hjälp av olika scener och figurer berättar vi i Heliga Trefaldighetskyrkan påskberättelsen för er. Även här finns utrymme för samtal och frågor.

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Ett barn sitter och ritar.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.