En kvinna och en man med små barn som spelar på en tamburin
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Barn och familj

Fosie kyrka är en plats för alla, inte minst för barn och deras föräldrar. I Svenska kyrkan är alla verksamheter för barn gratis men vid utflykter och läger tas det ibland en mindre avgift för föräldrar eller andra vuxna.

Familjeeftermiddagar

Söndag udda veckor, kl 13.00.

Vi börjar med andakt i kyrkan och sedan fortsätter vi i församlingsgården med olika aktiviteter och slutar med fika. Det kostar ingenting att vara med. Har du frågor, tveka inte att höra av dig till församlingspedagog Marjola Hoxhalli.

Aktiviteter vecka 44

• Öppet familjehus: tisdag, onsdag, torsdag 10.00–12.00. Pyssel, musik och fika. Det kostar ingenting att vara med. Ingen anmälan krävs. Vid frågor kontakta församlingspedagog Marjola hoxhalli.
  • Familjeutflykt: Mer information om dagen och platser kommer. Vid frågor kontakta Marjola.

Babyrytmik

Babyrytmik startar i november. Mer info kommer. Vid frågor kontakta Marjola.

Barnkör

Barnkör startar i november.  Mer info kommer. Vid frågor kontakta Marjola.

S:ta Katarina lekkyrka

Här kan barn och vuxna leka! I lekkyrkan är det tänkt att barnen ska få komma närmare riterna, får prova på dem, känna och testa. Det är med leken vi lär oss och med leken vi kan närma oss de komplexa och svåra i livet. Så är det för barn men egentligen också för oss vuxna.

Lekkyrkan ligger en bit bakom Fosie kyrka, på vägen till församlingsgården.

Vid frågor, kontakta Marjola Hoxhalli (se kontaktuppgifter nedan).

Familjeläger

Läger för dig med som inte annars kan resa bort.
Svenska kyrkan i Skåne och Blekinge arrangerar olika typer av läger för familjer och ensamstående som har små ekonomiska möjligheter att annars resa iväg och möta andra. Lägerverksamheten hålls oftast på stiftsgården Åkersberg i Höör eller Södra Hoka i Blekinge.

Kyrkan anordnar:

• Familjeläger
  • Höstlovsläger
  • Pensionatsdagar och pensionatvecka med måleri
  • Må-bra-dag för personer som är långtidssjukskrivna
  • Jul– och påskfirande
  • Nyårsläger för familjer
  • Familjeläger för familjer som mist en anhörig.
  • Det kostar inget att åka på läger.

Kyrkan står för hela kostnaden för lägret. Det inkluderar mat, logi, sänglinne, handdukar samt kostnader för program och aktiviteter. Du kan även ansöka om hjälp med att bekosta resan till och från Höör eller Södra Hoka. Övriga kostnader står du själv för.

Gör en intresseanmälan

Anmäl ditt intresse för lägervistelse till Tina Ogard, antingen via mejl eller via telefon.

Familjegudstjänst

Några gånger per termin firas familjegudstjänst i Fosie kyrka. Barnen är alltid välkomna till gudstjänsterna, men vid denna typ av gudstjänst får barnen och deras behov stå i centrum. På Kyndelsmässodagen bjuds speciellt barn som döpts i Fosie kyrka till en dopåtersamling.

Högtider brukar vi också uppmärksamma genom bland annat luciafest, påskfirande, midsommarfirande och skördefest tacksägelsedagen.

Samarbete med förskola och skola

Fosie kyrka samarbetar med förskolor och skolor i området. Bland annat bjuder kyrkan in elever till julspel, påskvandringar och krubbvisningar. Kyrkans pedagoger skräddarsyr också arrangemang för skolelever vid förfrågan. För att få veta mer om vårt arbete riktat mot förskolor och skolor kontakta församlingspedagog Mikael Ynghed.

Var med som ideell

I verksamheten för barn och familjer har vi en grupp ideella medarbetare och du är välkommen att vara med! Är du intresserad av att arbeta ideellt i Fosie kyrka med barn- och familjeverksamheten, hör av dig till Tina Ogard eller Dibisa Singam.

Diakon i grön diakonskjorta och diakonhalsband

Få stöd av kyrkan

Kyrkan kan ge dig stöd när du behöver det, vart du än befinner dig i livet. Det kallas diakoni och gör handling av den hjälp, kärlek och stöd som Jesus visade. Fosie kyrka erbjuder samtalsstöd, social rådgivning och praktisk hjälp med att söka pengar ur stiftelser och fonder. Kyrkan erbjuder också leva-vidare-grupp för dig som har sorg, läkande skrivande och försoningssamtal för dig med relationer som gått sönder.

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Ett barn sitter och ritar.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.