En bebis i dopklänning och hårband hålls i en mans armar.
Foto: Johannes Frandsen, Ikon

Drop-in-dop

Ett drop-in-dop behöver du inte planera för eller boka i förväg. Det kan göras lika personligt som ett bokat dop och det passar för dop i alla åldrar. På denna sida hittar du datum för drop-in-dop i Malmös kyrkor och praktisk information om vad du ska tänka på.

Du behöver inte föranmäla

I de flesta fall behöver du inte föranmäla intresse. Med anledning av pandemin har någon kyrka dock valt att införa en föranmälan för att undvika trängsel.

Kyrkan står för präst, musik och lokal. Liksom vid andra dop kostar inte ett drop-in-dop någonting.

Ta med legitimation

Om den som ska döpas är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ta med

• undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet
  • samtliga vårdnadshavares legitimation.

Den som vill döpas som vuxen ska ta med sin legitimation.

Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni tala med prästen i förväg.

Samtal med prästen före dopet

Före varje dop hålls ett dopsamtal med prästen, där även faddrar kan vara med.  Det gäller även vid drop-in-dop. Under samtalet går prästen igenom vad som händer under dopgudstjänsten och ni har möjlighet att ställa frågor och välja musik och texter.

Dopkläder

Det finns inget krav på dopklänning eller dopdräkt utan det går lika bra att bli döpt i vanliga kläder.  Saknar ni dopklänning så finns det att låna.

Dopklänningar att låna