Lyssna

Malå kyrka

Vår vackra träkyrka invigdes officiellt den 5 september 1852, men allt började en sommardag i slutet av 1830-talet

Det berättas att  i slutet av 1830-talet kom tre män gående genom skogarna norr om Malå. De hade vandrat lång väg över skogshedar, blöt myrmark och utlagda spänger. Ibland hade de tagit sig fram med båt. Myggen var som vanligt ettriga och angrep deras svettiga ansikten. De var trötta efter sin mödosamma vandring. De var tre bröder: Zakris, Olaf och Jakob Olofsson, alla bosatta i byn Mörttjärn. År efter år hade de vandrat den långa vägen till Arvidsjaur kyrka för att delta vid högtiderna. Nu var de trötta på denna ordning som kostade både tid och möda. När de kom tillbaka till sin by delgav de byborna sitt budskap: - Nu har vi börjat bygga en kyrka!

Källa: Malå sockens hembygdsbok

Välkommen att besöka vår vackra träkyrka. Kontakta församlingen om du vill ha en visning.