Glimåkra kyrka
Foto: Åsa Eriksson Green

Värmande klimatinvestering

Det känns behagligt att komma in i Glimåkra kyrka. Kyrkan har en enorm rymd, men trots det håller den alltid en jämn och välkomnande värme. Det beror på att kyrkan just har bytt värmesystem, från direktverkande el till luft/luft-värmepump.

- Det förra systemet var gammalt och en del element var trasiga. Skulle vi ändå byta tyckte vi det var bättre att ta luftpumpar, förklarar kyrkorådets ordförande Kjell Inge Malm.

Stiftets ingenjörer till god hjälp

Luft/luft-värmepump
Luft/luft-värmepump - en av två vid Glimåkra kyrka.

När beslutet var taget tog kyrkan kontakt med stiftsingenjören Andreas Månsson som tittade på värmesystemet, gav råd och hjälpte till att söka ett klimatbefrämjande bidrag från stiftet.

- Att kontakta en av stiftets ingenjörer var en bra väg att gå in i projektet tycker jag, säger Kjell Inge. Stiftsingenjörerna är jättebra att ha att göra med, och en värdefull hjälp om man behöver den här typen av råd.

I Glimåkra kyrkas fall var luft/luftvärmepump det bästa alternativet eftersom det inte fanns möjlighet till ett vattenburet system. Totalkostnaden för investeringen blev cirka 475 000 kr, insatt och färdigt. Bytet har redan inneburit minst 30 procent billigare uppvärmningskostnad jämfört med direktverkande el, och troligen blir det ännu mer till vintern. Och vi ska inte glömma miljöbesparingen som görs samtidigt.

Själva bytet av värmesystemet gick fort. Det tog inte ens en vecka att göra förändringen. På insidan lossades bänkarna längs väggarna för att man skulle kunna dra ledningarna. Och på utsidan placerades de två aggregaten, en på var sida om kyrkan.

Garanterat varm kyrka

Kjell Inge tipsar:

- Aggregaten bör inte vara för små, utan hellre så att det finns överkapacitet ifall det blir kallt. Man tjänar på det och systemet behöver då inte heller jobba så mycket.

Kjell Inge tillägger:

- Vi kan nu garantera en varm och välkomnande kyrka för vi använder både ”livrem och hängslen”, vi har till och med låtit de gamla eldrivna elementen vara kvar ifall det nya systemet mot förmodan inte skulle räcka till.

Text: Carita Johansson

Stiftsingenjörer

I Lunds stift finns det tre stiftsingenjörer – Andreas Månsson, Anders Burman och Jan-Åke Karlsson - som har till uppgift att hjälpa församlingarna och pastorat med olika frågor. De kan hjälpa till när det behövs extra kompetens eller rådgivning gällande byggtekniska frågor, klimat och uppvärmning, energianvändning, hjälp med förfrågningsunderlag och granskning av anbud.

Hållbarhetsarbete i Lunds stift

Lunds stift har valt att arbeta på flera plan för att bidra till en hållbar utveckling. På Lunds stiftskansli finns det en särskild avdelning som arbetar kring frågor inom Hållbar utveckling. Där arbetar handläggaren för hållbar utveckling tillsammans med stiftsingenjörerna och stiftsantikvarien. De hjälper församlingarna med exempelvis råd vid förvaltning och energieffektivisering samt genom att ge inspiration till hållbart tänkande och omvårdnad av det kyrkliga kulturarvet.

Läs mer om Lunds stifts hållbarhetsarbete.

Mer om miljö och hållbarhet

Fastighetsstöd

Lunds stiftskansli stödjer församlingar och pastorat i arbetet mot en hållbar fastighetsförvaltning där resurshushållning och effektivitet är viktiga faktorer.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.