Tre personer i en kyrka
Foto: Sofia Lindstrand

”Ljuset kommer att döda oss, rymden är inte tom och den mörka materien är förutsättningen för liv”

Orden är astronomen Bengt Gustafssons, och ett av många hisnande faktum som presenterades för det hundratal besökare som samlats i Lunds domkyrka vid den årliga sammankomsten för stiftelsen Baculus deperditus 16 maj.

När filmmusiken till ”Interstellar” svävade under katedralens valv, än pampigt från orgelläktaren, än dovt från kryptan, gavs utrymme för att smälta några av de existentiella utmaningarna. Som att hela solsystemet rusar fram i oerhörd hastighet genom rymden. Och att tid och rum inte är två olika saker utan snarare ett slags tidrum. Känns det skrämmande? Trösterikt? Svårt?

Rymdfobi och tröst

Maria Küchen berättade i sin del av föreläsningen att hon under tiden hon skrev sin senaste bok, om den första rymdfärden, stött på personer som faktiskt led av rymdfobi. Som fylldes av panik och ångest vid tanken på människans ensamma utsatthet i universum. Själv har hon alltid funnit en tröst i att våra egna små vardagsproblem blir futtiga i jämförelse med kosmos ändlösa väldighet. Vi är bara små gnistor i evigheten.

Biskop Johan Tyrberg inledde kvällen med temat "Ljuset, rymden och den mörka materien" i Lunds domkyrka. Foto: Sofia Lindstrand

- Och om en miljard år, påpekade Bengt Gustafsson, har solen expanderat och bränt upp allt liv på jorden.

Skapelsen värd att bevara

Samtidigt, underströk bägge föreläsarna, är allt i skapelsen fullständigt hänförande. Ett grässtrå, en snäcka, minsta nervcell och amöba - livet är unikt, skört och vackert. Skapelsen är värd att värna, vårda och lämna över till nästa generation. Och kommande generationer ligger inte bakom oss, de finns runt omkring oss, de bär oss, påpekade Maria Küchen.

I katedralens tid, rum, ljud och ljus, denna kväll, var det knappast någon som oppnerade sig.

Fakta om föreläsarna och musiken under kvällen

Bengt Gustafsson är professor emeritus i teoretisk astrofysik vid Uppsala universitet och forskar om stjärnor och grundämnenas uppkomst. Han har skrivit böcker, artiklar och föreläst om astronomi, världsbildsfrågor och utvecklingsfrågor. Bengt Gustafsson är även teologie hedersdoktor.

Maria Küchen är författare och kulturskribent i bland annat Sydsvenska Dagbladet. Sedan poesidebuten 1989 har hon gett ut ett 30-tal böcker inom områdena dikt, skönlitterär prosa, essäistik och reflektioner om kristen tro. 2019 kom Rymdens alfabet (Natur&Kultur) - litterär sakprosa om den bemannade rymdfartens historia.

Orgel och sång
Under sammankomsten framförs följande musikstycken av domkyrkoorganist Robert Bennesh och biträdande domkyrkoorganist Susannah Carlsson:

• Ur svit av teman från Interstellar, arrangerat för två orglar, Hans Zimmer (f. 1957)
    - First step, Day one, Docking scene
  • Ave Maris Stella, medeltida Mariahymn
  • Lux Aeterna, Nadia Boulanger (1887-1979)
  • Ur svit av teman från Interstellar, arrangerat för två orglar, Hans Zimmer
    - Message from home, Mountains, Dreaming of the earth

Stiftelsen Baculus Deperditus

Den kräkla som skänktes till biskopen i Lund den 27 maj 1946 stals i Lunds domkyrka den 27 maj 2009. Försäkringsersättningen ligger till grund för stiftelsen Baculus Deperditus, den förlorade kräklan. Stiftelsen som förvaltas av Domkyrkorådet ordnar varje vår en öppen föreläsning om aktuell forskning på temat läkande krafter – medicinska, sociala, andliga – och deras inverkan på mänsklig hälsa, kroppsligt och själsligt.

Astronom och författare i Lunds domkyrka: Ljuset, rymden och den mörka materien

För 900 år sedan, den 30 juni 1123, invigdes altaret i Lunds domkyrkas krypta. Den som varit i kryptan när solen går upp kan ana att den inte bara är byggd av sten – utan också av ljus. Den 16 maj berättar Maria Küchen och Bengt Gustafsson om ljuset, rymden och den mörka materien.