#kidsedition lyssnar till barnens röst och perspektiv. Leder verksamheten gör bland andra församlingspedagogen Pernilla Lundström och diakonen Riikka Westerholm.
Foto: Nadia Zaoujan

#kidsedition bidrar till hopp och livsglädje för barn i Helsingborg

Hur härligt är det inte att få leka på samma gräsmatta som prinsar och prinsessor lekt? Eller att mitt inne i skogen hitta en källa med rent och klart vatten, kupa sina händer och dricka av det friska livgivande vattnet? Projektet #kidsedition arbetar för att barn ska få en ökad tillit till vuxna och till samhället och visar på nya positiva sociala miljöer.

#kidsedition startade som en del av den stora mässan H22 när Raus församling i Helsingborg fick medel av Visionsfonden. Syftet var att lyssna till barnens röst och perspektiv på hur livskvalitén för Helsingborgs invånare ska kunna öka. Projektet har fortsatt eftersom det föll väl ut.

– Vi ser att integrationen mellan olika grupper som bor i området har ökat. Vi har genom barnen fått kontakt med deras föräldrar. Jag tror inte att vi hade nått dem utan #kidsedition. Nu känner de till oss och diakonen som är med i projektet kan möta upp med stöd av olika slag. Det förtroende vi har fått av barnen har de överfört till sina föräldrar. Nu vågar de vuxna fråga oss om saker de undrar över i samhället, berättar församlingspedagogen Pernilla Lundström, som är en av de ansvariga för verksamheten.

En trygg plats

Målet för #kidsedition är att ingjuta framtidstro och hopp i barn och att arbeta för en ökad tillit till vuxna och till samhället. Pernilla Lundström och hennes kollegor strävar efter att barnen ska få en ökad tillit, livsglädje och livsmening. Ledorden i arbetet är En trygg plats.

Vi visar på nya sammanhang och skapar nya, positiva sociala miljöer för barnen.

Pernilla Lundström, församlingspedagog

– Vi visar på nya sammanhang och skapar nya, positiva sociala miljöer för barnen. En trygg plats kan ju både vara fysisk, till exempel en park eller ett rum, och även ett fint minne eller en känsla. Vi arbetar med båda perspektiven parallellt för ökad trygghet och psykisk hälsa.

Tillsammans upptäcker deltagarna trygga platser i Helsingborg. De får också lära känna trygga vuxna, som inte är deras föräldrar, som vill barnen väl. Barnen ges tid till att upptäcka vem de är och att respektera varandra, oavsett vilket land man kommer ifrån eller vilken tro man har. Genom spännande utflykter tränas också respekten för naturen och djuren.

– Det är många barn som aldrig åkt buss innan, så det gör vi tillsammans och tar oss till olika utflyktsmål. Tänk att själv få vara prins eller prinsessa för en dag på Sofiero! Hur härligt är det inte att få leka på samma gräsmatta som prinsar och prinsessor lekt? Eller att mitt inne i skogen hitta en källa med rent och klart vatten, kupa sina händer och dricka av det friska livgivande vattnet.

Nya äventyr

Pernilla Lundström berättar att de fått frågor om varför de gör så många utflykter med barnen. Svaret är att de barn som är med i #kidsedition inte gjort denna typ av utflykter tidigare.

– Det finns mycket som de allra flesta skolbarn vet, innan de börjar skolan – och som vi som vuxna tar för givet att de kan och vet. Men så är det inte. Som till exempel att myror inte är farliga, att marken är våt nära vatten och att det inte finns några jättefarliga ormar i vår natur. Eller när någon pratar om ”flitig som en myra”, vad betyder det? Har man sett en myrstack förstår man.

Det är Raus församling som ansvarar för #kidsedition och arbetet sker i samverkan med Rädda Barnen, Helsingborgshem, Brobyggare och Arbetsmarknadsförvaltningen. Medlen kommer nu ifrån Stiftelsen Lunds Barnhem. Och i sommar så blir det en ny #kidsedition.

– Ja, sommaren är redan planerad. Det blir bland annat en heldagsutflykt till Ven med besök i Tycho Brahe-museet och att åka traktorsläp. Vi har också planerat in en pilgrimsvandring och pysseldag.