Foto: Maria Lundström

Jordens bön - ett reningsbad som vill stärka och ge hopp

Möt Åsa Egnér som är liturg, regissör och konstnärligt involverad i Lunds stifts kyrkospel. Temat för spelet, vår egen och jordens överlevnad, känns i högsta grad aktuellt.

– Kyrkospelet har titeln Jordens bön och handlar dels om jordens överlevnad och dels om människans inre, själsliga överlevnad. Vi leker med de två begreppen, berättar Åsa Egnér.

Lunds stifts kyrkospel firade 60-årsjubileum 2020 - hur märks det i spelet?

– Vi har med texter från Ulf Söderlind, som skrev det allra första spelet 1960, och en hel del andra texter från pjäser som skrevs på 1960- och 70-talen. Det var lite annan form på spelen då, med ett förhöjt språk, mer åt det klassiska grekiska dramat. Men texterna känns inte alls daterade, utan många av de frågeställningar som fanns med i den tidens spel är lika aktuella i dag, med miljöförstöring och så vidare.

Vad kan besökare ser fram emot och förvänta sig?

– En blandning av körverk och ett grekiskt drama. Fina texter, fin körsång och solosång och nyskriven musik. Deltagare från Lunds domkyrkas flickkör Korinterna medverkar tillsammans med två solister. Det är också lite fler medverkande än vanligt, bland andra teater Slangbellan, som engagerar människor med olika funktionsvariationer.

– Sedan är ju tanken att vi gör det till en gudstjänst, med begreppen Kyrie, Gloria och Credo – det slutar i hoppet, men vi tillåter oss att vara i Kyrie, sorgen, ganska länge.

Åsa berättar också att kollekten som tas upp går till The Ocean Cleanup, en lång flytande bom som städar upp plast ur haven

Vad hoppas du att man tar med sig när man lämnar domkyrkan efter spelet?

– Jag hoppas att man kan vara med i både sorg, glädje och tro. Det blir ett slags reningsbad, att man är med i de här känslorna, och får lov att släppa bekymmer och oro, och gå därifrån stärkt i känslan att vi kan göra något tillsammans och tro på framtiden

– Det finns en väldigt rädd människa i spelet som sedan blir stärkt mot slutet. Så det är ingen dystopi, utan det är viktigt att sluta i hopp, understryker Åsa.

Sofia Lindstrand

Här kan du läsa mer om Jordens bön och hitta speltider.