Solcellsanläggning stående på marken mellan kyrkan och församlingshuset.
Foto: Jämshögs församling

Jämshögs församling investerar i solcellsenergi

Nyhet Publicerad

Jämshögs församling i Blekinge satsar stort på solenergi. De tre anläggningarna är tänkta att förse de egna byggnaderna med el, men förhoppningen finns också att anläggningarna ska generera ett elöverskott som kan säljas vidare.

Investering för både miljön och för plånboken

Sedan tidigare har Jämshögs församling två takmonterade solcellsanläggningar på kapellet på kyrkogården. I december 2022 installerades en tredje anläggning, denna gång på marken mellan Jämshögs kyrka och kontorsbyggnaden.
De 88  nytillkomna solcellspanelerna ska förse kontorsbyggnaden med el och församlingen hoppas också kunna sälja det förväntade elöverskottet.

- Våra förhoppningar är att både minska vårt inköp av el och även göra en bra sak för vår miljö. Tanken är att först och främst producera el till de byggnader där vi förbrukar många kwh på sommaren då solen skiner och värmer i de byggnader vi har luftkonditionering som ju drar mycket ström varma dagar, säger Magnus Ljungberg, fastighetsförman i Jämshögs församling.

Kanske blir det fler anläggningar i framtiden

Jämshögs församling funderar redan på att i framtiden eventuellt utöka solcellsanläggningarna ytterligare:

- Det finns tankar på att ytterligare bygga ut med ytterligare en anläggning när vi om några år ska byta tak på en byggnad, men det är bara på diskussionsstadiet än. Vi har även en bit mark på ett par hektar som skulle kunna användas till en solcellspark om man vill. Tanken har väckts till politikerna, säger Magnus Ljungberg.

Installera gärna i samband med takbyte

Till den som funderar på takmonterade anläggningar ger Magnus rådet att kontrollera att taket är i gott skick. Solcellspaneler har en lång livslängd och det kan vara bra att installera solcellspaneler i samband med att man byter tak. Byggställningar är uppe ändå, det blir enklare med montaget och man försäkrar sig mot att behöva plocka ner panelerna igen inom kort för att taket behöver lagas.

Förnybar el etappmål i Svenska kyrkans färdplan för klimatet

I Svenska kyrkans färdplan för klimatet står att kyrkans verksamhet ska vara klimatneutral till år 2030, och ett av etappmål handlar om att främja produktion av förnybar el. Solenergi är ett småskaligt, ekonomiskt och miljövänligt alternativ för energiförsörjning av stiftets fastigheter.

Läs gärna mer om att installera solcellsanläggningar på kyrkans byggnader i den guide som Göteborgs stift har tagit fram:

Guide för solelinstallationer (pdf)