Foto: Jenny Jarvid

Hur man får till den perfekta pilgrimsstaven

Varje pilgrimsvandrare med självaktning har förstås en vandringsstav med sig på färden. Det gäller bara att ta med sig rätt käpp. Så hur gör man, var letar man, hur ska pinnen se ut?

Var hittar jag den perfekta pilgrimsstaven?
Det är ingalunda nödvändigt men en bra stav är ett gott stöd på långa vandringar. Hur väljer den vane pilgrimsvandraren – vad ska man tänka på?

Vi frågar Tomas Jarvid, präst i Dalstorps församling i Göteborgs stift. Tomas har koll på det där med bra pilgrimsstavar och så är han också en hejare på att tälja.

– Varje år täljer vi pilgrimsstavar med de nya konfirmanderna. Det är en bra och enkel grej att göra tillsammans. Och jag tror att det är lite ovanligt att tälja för dagens ungdomar. Det går förstås att vandra med en industritillverkad men pilgrimskänslan är starkare i en man gjort själv, säger Tomas Jarvid.

Var hittar jag material till pilgrimsstav?
– I skogen, så klart. Bäst är det med en färsk stam. Men tänk på allemansrätten. Du får inte hugga ner ett levande träd utan markägarens tillstånd. Hittar du ingen markägare får du istället leta efter en lämplig pinne på marken – det går bra det med. Den ska vara ungefär ett huvud kortare än din egen längd.

En del blir väldigt fästa vid sin stav så att den blir som en vän på vägarna.

Tomas Jarvid, präst

Hur ska den se ut?
– En käpp bör vara rak, lätt och stark.  Tänk bara på att inte ta en onödigt tjock stav. Det räcker att den kan vara ett stöd för dig, den måste inte vara okrossbar. Ju lättare, desto mindre arbete att bära med sig den. Välj en som är lagom tjock från början, det är onödigt jobb att tälja ner den i storlek.

Överkurs: leta upp en smal liten gran inne i väldigt tät skog. Varför just där? Jo, där har den vuxit långsamt och blivit stark. Har du tur hittar du den död på rot och lagom tjock.

Ok, jag har pinnen, vad gör jag nu?
– Kapa så att den blir ungefär i axelhöjd. Vänd den så att den tunna änden blir neråt och den tjockare uppåt. Ta bort det tunnaste i nerände, kvista den och skala bort barken. Om du vill skära bort mycket så bör det göras medan träet är färskt för det hårdnar när det torkar.

Torkning viktigt
– Ställ staven på något ställe utan markkontakt. Har du bråttom kan du torka den inomhus. Det är ett viktigt moment eftersom staven blir lättare när vatten försvinner ur den. Nu kan det hela vara klart. Man kan förstås fortsätta att dekorera och annat ute längs vandringsleden. Det är fin sysselsättning under vilostunder.

Hur snygg ska jag göra den?
– Det är upp till var och en. Putsa så mycket du känner för. Jag brukar aldrig använda något sandpapper, det behövs inte om man har en tillräckligt bra kniv och så blir ytan trevligare. En del blir väldigt fästa vid sin stav så att den blir som en vän på vägarna. Själv tycker jag att om man nu har kunskapen att göra en ny när det behövs så behöver man inte fästa sig för mycket vid tingen. Jag kan tycka det är lite kul att göra en ny varje år jag ska ut, säger Tomas Jarvid.

andrea.kollmann@svenskakyrkan.se

Mer på temat pilgrim

"En spellista för pilgrimsvandraren"

Publicerad:

Till pilgrimsveckan har stiftsadjunkt Fredrik Beverhjelm satt ihop några av sina favoritlåtar till en spellista på Spotify som utmanar, väcker tankar och som passar bra till pilgrimsvandring!

Webb-TV: På besök i Temo sjukvårdsaffär

Publicerad:

Fötterna är viktiga för pilgrimsvandraren. Men vad ska man tänka på innan man ger sig ut på en vandring? För att få tips besökte vi Temo i Lund.

"Smörj dina fötter dagligen"

Publicerad:

Hur viktiga är fötter? Vilka är de bästa fotvårdstipsen? Möt Anette Hemark som arbetar som fotvårdare.

Paradis första pilgrimsvandring

Publicerad:

Emelie Paradis har just gått sin första pilgrimsvandring. Sträckan Matvik, Trensum till Carl Gustafs kyrka i centrala Karlshamn. Till vardags arbetar Emelie som kommunikatör i Karlshamn-Trensums pastorat.

Hur man får till den perfekta pilgrimsstaven