Filmtajm! Dags för BUFF den 23-29 mars

En marsvecka i Malmö är det fokus på rörlig bild. Då äger BUFF, den årliga barn- och ungdomsfestivalen rum. På festivalen är Svenska kyrkan med och delar ut sitt fina pris på 100 000 kronor för bästa ungdomsfilm.

BUFF erbjuder en möjlighet att se på kvalitetsfilm och få en inblick i barns och ungas perspektiv. Biosalongerna fylls med ett spännande program. Festivalen inleds på eftermiddagen den 23 mars med glam, glamour och en invigning där Fab Freddie gästar.

Inspirerade av Greta Thunberg och andra unga aktivister har festivalledningen i år valt temat Framtiden. Temat löper som en röd tråd genom programmet och fångas upp i filmsamtal och seminarier.

Några av filmerna utspelar sig i framtiden eller leker med bilden av hur det kan komma att bli. Andra filmer tar avstamp i samtiden men väcker ändå frågor om vår värld idag och på hur de val vi gör idag påverkar framtiden.

Svenska kyrkan är på plats på BUFF. Svenska kyrkans pris på 100 000 kronor för bästa ungdomsfilm ska koras under veckan. Priset delas ut den 28 mars. De nominerade filmerna är A Colony, For a Happy Life, Harajuku, Hendi and Hormoz, PewPewPew, Stupid Young Heart, Till drömmarnas land samt Zen in the Ice Rift.

* Här kan du ladda ner programmet för BUFF 2019 och läsa mer om filmerna.

På BUFF den 25 mars blir det världspremiär för Sergey Vasiliev​s långfilmsdebut. PewPewPew. Filmen som alltså är med i tävlan om Svenska kyrkans filmpris för unga utspelar sig i Malmö. Den handlar om en grupp ungdomar som är besatta av att bli kända efter att de blivit smittade av ett virus.

En film om hur det är att vara ung idag
– Precis som filmen varit vårt försök att fånga tillståndet av att vara ung, så har själva inspelningen blivit ett sätt att fånga delar av staden. Det har varit många ögonblick då vi kunnat titta på varandra och säga "Detta är så Malmö", säger regissören Sergey Vasiliev.

* För döva och hörselskadade blir det inom ramen för BUFF en särskild dövfilmsfestival den 23 mars.

Svenska kyrkan på BUFF

* Missa inte att träffa andra som är intresserade av hur film kan vara ett verktyg för livstolkning. Svenska kyrkan arrangerar ett kostnadsfritt seminarium om film, livstolkning tro den 25mars klockan 10-12 i Kyrkans hus, Malmö. Ingen anmälan krävs. Det är bara att komma!

* Svenska kyrkan står under filmveckan även för en konsert med filmtema. Detta den 27 mars klockan 12.10 i St Petri kyrka. Diplomorganist Carl-Adam Landström trakterar orgeln och framför musik från några av Astrid Lindgrens filmer.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

MER OM BUFF
På BUFF är filmer för barn och unga i fokus. BUFF visar filmer som annars aldrig skulle visas i Sverige och i Malmö. I festivalens biomörker får publiken möta olika kulturer, höra främmande språk och följa med på oändliga äventyr.

BUFF är efter 30 år en etablerad företeelse i Malmö, Sverige och inom filmfestivalvärlden. 1992 mottog BUFF en Guldbagge för arbetet med att sprida bra film till barn och ungdom. 2018 belönades BUFF med priset Gullspiran för enastående insatser inom svensk barnfilm.